Ontdek PLUS

openbare MULO ((M)ulo-C

Kerkplein / Vismarkt in Harderwijk, ( Toon op kaart )

72 scholieren

Bekijk de volledige pagina van openbare MULO ((M)ulo-C, blijf op de hoogte van reünies en vind je klassenfoto’s terug!

In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Log in en begin meteen of registreer je gratis!

openbare MULO ((M)ulo-C foto

Op openbare MULO ((M)ulo-C vind je 38 klassenfoto’s en 72 schoolgenoten. Herken jij ze nog?

Meld je snel aan en kom weer in contact met je oud-schoolgenoten!

Aanmelden

De heer Kiljan, 'hoofd der school' na dhr Spijker, was allergisch voor legergroen.

De heer Kiljan, 'hoofd der school' na dhr Spijker, was allergisch voor legergroen. Hij had dus een probleem in garnizoensstad Harderwijk. Ik was / ben zoon van een beroeps (zie ook de site voor dienstmakkers) en wist waar we van leefden. Dat maakte de situatie tussen hem (Kiljan) en mij wat 'gespannen'. Na mijn keuze voor wiskunde volgde een stevige repetitie wiskunde. Mijn resultaten nodigden hem uit om mij op zijn kamer te ontbieden. "Jouw wiskunde is brandhout", voegde hij mij, met een hete aardappelstem, toe. "Ja meneer", antwoordde ik toen bedremmeld. "Zou jij niet beter 'handel' gaan doen?!" "Ja meneer".... en dus deed ik 'handel'. Met resultaten die dhr Elgersma (de 'handelsdocent') meerdere malen genoemd heeft ben ik voor 'handel' geslaagd. Leuk, maar niet wat ik nodig had voor wat ik wilde. Ik moest daarvoor wiskunde hebben. Dus meldde ik mij het jaar daarop aan voor de cursus Wiskunde-B. Niet ook maar wiskunde (A) erbij doen, maar meteen een stap verder, de B-vakken. De verbazing op Kiljan's gezicht was niet onaardig om te zien, nee, ik genoot ervan. "Groeneveld, wat kom je hier doen?". Hij was dan wel allergisch voor legergroen, maar hij wist perfect hoe rangen en standen lagen en het taalgebruik binnen het leger was hem ook niet vreemd, nee , hij bediende zich er ook van. "Ik kom mij inschrijven voor een jaar aanvullend B, want ik heb wiskunde nodig. Handel is aardig, maar ik heb daar niets aan." "Je zult begrijpen dat je hiervoor geen garantie van de school krijgt", was zijn reactie op zijn meest ontmoedigende toon. "Dat begrijp ik, maar, garantie of niet, in beide gevallen moet ik het toch doen, dus dan maar zonder garantie...." Ik werd ingeschreven. Met 2x 8 en een 7 ben ik geslaagd. Het hadden drie achten kunnen zijn als ik voor dat ene mondeling op tijd geweest was.... Ik ben met de uitslag naar dhr Kiljan gegaan. Ik vond hem altijd al een koude, emotieloze man, maar hier werd deze indruk nog eens bevestigd. Zonder enig enthousiasme feliciteerde hij me. Ik kan me voorstellen dat de intro hem hiertoe niet uitgenodigd had, maar als docent dien je daar toch boven te staan als een leerling iets presteert wat je helemaal niet verwachtte. Het leren voor de klas is waarschijnlijk later begonnen.... Ik ben bereikbaar onder w.b.groeneveldathome******

openbare MULO ((M)ulo-C, 1967

Meneer Spijker kon niet tegen scheve schilderijen.

Meneer Spijker kon niet tegen scheve schilderijen. En de proefwerkblaadjes uit de schriftjes, in vieren! Meneer Hermens met sigaar links of rechts was leuk of boos. Leuke tijd, zorgeloos, klasseavonden en de grote schoolavond met toneelstuk. En echte schoolreisjes in jeugdherbergen. Stiekem roken, en sneeuwballen gooien op het plein tot grote ergernis van de voornamelijk christelijke buurtbewoners. En een broodje bij bakker Kluiver in de pauze, net uit de oven!Ik kijk er met veel plezier op terug. Heb daar Harry Jager ontmoet, we zijn nu 35 jaar getrouwd.

openbare MULO ((M)ulo-C, 1960

Mijn (eerste)schoolliefde was Nellie Willemsen(†).

Mijn (eerste)schoolliefde was Nellie Willemsen(†). Nadat wij beiden al lang waren getrouwd hebben we elkaar nog verschillende keren gezien in Utrecht, waarheen haar ouders waren verhuisd. Zij heeft nog meegedaan aan onze eerste klassenreünie, maar is kort daarna overleden. Jammer! Wat altijd het eerst in mijn herinnering boven komt is de gezelligheid in mijn tweede 2e klas. Althans zo komt dat bij mij over en dan voornamelijk door het dansen na schooltijd in het klaslokaal. Een rij houten banken opzij en de hits van die tijd draaien (45 t-plaatjes)op een klein draagbaar Philps pick-upje, eigendom van Jimmy Fransz, voor zover ik mij herinnner. Ik kan nog blindelings alle namen van die klas opnoemen en hun gezichten zie ik zo voor me. Bekijk de klassenfoto. Kennelijk een indrukwekkend jaar, maar studeren... ho maar. Met veel klasgenoten, zowel jongens als meisjes, hebben we veel lol gehad. Eén ervan is nog steeds, nu bijna 50 jaar dus, een hartsvriendin. Ik heb nog veel (kopieën van) oude klassenfoto's in bezit, want... ...in 1998 hebben Willemijn van Aken-Smit en ik samen een grootse reünie georganiseerd waar we twee jaar aan gewerkt hebben. Het thema was "120 jaar (M)ulo-C". We hebben toen de oudste nog levende en de jongste leerling gezocht voordat de Ulo werd opgenomen in het ROC. We hebben aan de hand van oude klassenfoto's een kleine 1200 leerlingen onder ogen gekregen, waarvan we er ongeveer 900 hebben kunnen aanschrijven. Circa 350 oud-leerlingen hebben de reünie, die een groot succes was, bezocht. Het totale bestand van de toen vergaarde gegevens én al die klassenfoto's hebben we nog in archief. Alle lezers van dit bericht vragen wij langs deze weg om eventuele wijzigingen in de persoonsgegevens aan ons door te geven, zodat we e.e.a. zo lang mogelijk up-to-date kunnen houden. Stuur een e-mail!

openbare MULO ((M)ulo-C, 1956