Ontdek PLUS

Roel van Driel

Kent 0 personen

MARRIED , 1 kinderen
Woont in -

    Bekijk het volledige profiel van Roel van Driel en al je andere schoolgenoten!

    In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!

    Roel van Driel heeft 2 klassenfoto's en kent 0 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?

    Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!

    Aanmelden

    Eerste 2 klassen: juffrouw De Ruyter Vanaf de 3e klas meester Van der Palm, lange man (of leek dat alleen maar zo omdat wij zo klein waren?).

    Eerste 2 klassen: juffrouw De Ruyter Vanaf de 3e klas meester Van der Palm, lange man (of leek dat alleen maar zo omdat wij zo klein waren?). Tijdens de Berlijn-crisis nam hij een meisje mee naar school, die uit Oostduitsland gevlucht was.

    Jong Pendrecht (openbare sc..., 1961

    Ik heb mijn middelbare schooltijd weten te rekken totdat ik twintig was, grotendeels doorgebracht op deze school.

    Ik heb mijn middelbare schooltijd weten te rekken totdat ik twintig was, grotendeels doorgebracht op deze school. Toen ik in 1967 van de lagere school kwam, het laatste jaar voor de invoering van de Mammoetwet, ben ik eerst naar de Detailhandelsschool gegaan. Dat was een -nog niet door een CITO gecorrigeerde- vergissing. Een test wees uit dat HBS binnen de mogelijkheden lag, helaas werd die dus het jaar daarop afgeschaft. Ik maakte de overstap naar de Hugo de Groot. De schoolleiding had in haar oneindige wijsheid besloten om alle leerlingen die niet rechtstreeks van de lager school kwamen (zittenblijvers, van andere scholen gestuurde of vrijwillig overgestapten) zoveel mogelijk in één brugklas te stoppen in dat eerste Mammoetjaar. Daar zaten wij dan, bijna allemaal 1 jaar ouder dan de andere brugklassers. Een paar namen: Bart Catshoek, Henk de Hooge. Wat een feest voor ons, wat een ramp voor veel leraren. Tegelijkertijd werden nog wat andere organisatorische en technologische vernieuwingen doorgevoerd. Een nieuw talenprakticum. En dat in combinatie met één van de oudste leraressen, ik weet haar naam niet meer, maar zie nog haar wanhoop. In dat lokaal zou zij zonder één leerling al ordeproblemen hebben. Wiskunde. Een jonge leraar. Als je niet vooraan zat had je een geoefende liplezer moeten zijn om iets te kunnen verstaan van wat hij zei. Maar enkele lessen liepen 'normaal', bijvoorbeeld geschiedenis bij Oerlemans. Aan het eind van dat jaar was het oordeel: Havo. Door omstandigheden verhuisde ik naar Hilversum. Een rampzalig jaar volgde op het Nieuwe Lyceum. Misschien schrijf ik daar nog eens wat ik daar allemaal hebmeegemaakt, ondanks het feit dat ik meer dan de helft van de tijd spijbelde. Het jaar daarop kwam ik terug naar Rotterdam, terug naar de Hugo de Groot met twee 2'en en twee 3'en. Ik mocht terugkomen maar dan wel in 2 mavo, inmiddels 2 jaar ouder dan het gros van mijn klasgenoten. Met de kerst mocht ik weer terug naar 2 havo. Wel leuke tijd, maar vooral buiten school. Ik ging vooral om met mensen die niet in mijn klas zaten, ik geloof dat Jan Kerseboom de enige uitzondering was. Ik trok het meest op Karel Ridderhof die vlak bij mij woonde. Karel zie ik af en toe nog steeds. In dat jaar en het volgende jaar, 3 havo, hadden we af en toe bijzondere leraren. Steenbeek, waar we af en toe over de vloer kwamen. Madna voor wiskunde, later ben ik nog eens bij hem thuis geweest, toen ik met zijn zoon Art optrok. 4 havo, veel lessen gemist, soms meer tijd in Vaandrager dan op school. Er kwamen ook nieuwe mensen bij vanuit de mavo: de gebroeders van Beurden, Rob Beekenkamp, Dolf Motz, Mathia Stanisic (misschien niet goed gespeld). Andere namen: Lida v. Adrichem, Liesbeth v. Gent. En Karel was zo vriendelijk geweest om te blijven zitten, zodat we af en toe bij elkaar in de klas zaten. Ik mocht de 4e overdoen. Daarna 5 havo. Weinig naar school geweest, toch diploma gehaald. Van dat jaar herinner ik me vooral de bijzondere vriendschap met Hélène Hensen. Zij kwam, als ze zich verveelde of een uur vrij had, mij gewoon uit de klas halen. Soms volstond de mededeling "hij moet nu meekomen" en ik kon zonder probleem het uur laten schieten.

    Hugo de Groot Scholengemeen..., 1969