Bekijk het volledige profiel van Pieter van Tuijl en al je andere schoolgenoten!
In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!
Pieter van Tuijl heeft 4 klassenfoto's en kent 0 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?
Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!
AanmeldenIk Pieter van Tuijl heb na 55 jaar wat flarden van herinneringen in een willekeurige volgorde hier neer gezet HET ONDERWIJZEND PERSONEEL Van de juffrouws en meesters herinner ik me de volgende: juffrouw Zuurveen,juf de Waard (met haar opgestokenblonde h
Ik Pieter van Tuijl heb na 55 jaar wat flarden van herinneringen in een willekeurige volgorde hier neer gezet HET ONDERWIJZEND PERSONEEL Van de juffrouws en meesters herinner ik me de volgende: juffrouw Zuurveen,juf de Waard (met haar opgestokenblonde haar),juf Rietveld (oud en lief), meester de Swart(jong en mager)meester Prins (sportief en bij de meeste klasgenoten getapt),meester Bakker (lang , nooit bij hem in de klas gezeten), meester en hoofd van de school v/d Esch. VERJAARDAGEN. Als je verjaarde mocht je in de klas trakteren(meestal toffees), daarna ging je dan met een vriendje naarde andere lokalen om daar alleen de jufs en meesters te trakteren op een kol of een chocolaadje.Van hen kreeg je dan een kroontjespen of een zendingsplaatje. GODSDIENSTONDERWIJS. De schooldag begon altijd met een gebed waarna een bijbelverhaal werd verteld alvorens met de gewone vakken te beginnen. De maandag vond ik altijd rottig , want dan moest je een spalm of gezang opzeggen. Als ik geluk had , begon de meester met de overhoring bij de leerlingnaam beginnend met een A. In de begin jaren weet ik nog , bracht je van huis een enkele cent voor de zending mee, die je dan in een stenen negerinnetje mochtdoen dat dan knikte. In de vijfde klas kreeg je een echte dikke zwarte bijbel op je lessenaar waar dan iemand een stukje uit moest voorlezen. OORLOG. Van de school in oorlogstijd weet ik niet veel meer, op het schoolplein was een schuilkelder gemaakt die was bedekt met trottoirtegels en afgesloten met een houten deur.Op een bepaalt moment was de school gedeeltelijk door de Duitse bezetter gevorderd en stond er in de schoolgang een hek van gaas waar de juf met een soldaat stond te praten. Ook weet ik nog dat de kinderen uit de Zeehavenlaan langs onze school liepen naar de Torenschool, omdat hun school aan de Mijlweg door de Duitser was bezet. SPORT. Aan sport werdt niet veel aandacht besteed, pas in klas vijf kwam er wat van de grond, door korfballes van meester Prins en het waarschijnlijk door de Gemeente betaalde schoolzwemmen dat in het "Sportfonsenbad"plaats vond. Van het schoolzwemmen herinner ik me nog, dat dit gebeurde onder strikte scheiding van jongens en meisjes. Voordat je het bad betrad moest je douchen en in een chloorbak stappen, daarna ging je als beginneling naar het ondiepebad. Daar hadden ze een staalkabel over het water gespannen voorzien van tal van canvasbanden, waarin je dan moest gaan liggen en de zwemslag leren. Was je gevorderd dan mocht je vrij zwemmen met kurken om je middel. Daarna ging je naar het diepebad, met een haak onder je kin die de badmeester dan vast hieldt. GESCHIEDENISLES. Meester de Swart kon heel spannend vertellen over het verleden en dat zweepte ons op, zo weet ik nog dat hij ons net iets verteld had over de "slag op de Javazee" en de "Karel Doorman" en na schooltijd gingen wij de Zeehavenlaners met de kreet "ik val aan wie volgt mij" te lijf. ZANGLES. Als het hoofd van de school zangles gaf aan de hoogsteklas stond zijn klaslokaaldeur aan het eind van de gang wijd open en timmerde hij met een liniaal op zijn zetel (troon). DE LIGGING VAN DE SCHOOL. De school was gesutieerd op het Mauveplein, dat plein is zuidelijk met het korte Mauvestraatje verbonden aan de Willem Marisstraat en noordelijk via het Bisschopstraatje aan de Breitnerstraat. Vanaf de hoofdingang v/d school, die zelden werd gebruikt, keek men in het Bisschopstraatje. Daar had je rechts de levensmiddelenzaak van Treffers en er naast een fietsenwinkel.Aan de overzijde was de groentewinkel van Fret van Welie's vader gevestigd en daar naast kapper Jansen (met stripboekjes). Zuidelijk v/d school was de speelplaats gelegen, van hier uit keek men in het Mauvestraatje, dar had je de kruidenierswinkel van Smal en daar tegenover de groentezaak van de Geus. De speelplaats die door een hoog hek van het plein was gescheiden had twee ingangen met van die aparte hekhokjes(met geheime inhoud). Het gebouw had aan de speelplaatszijde twee ingangsportieken met daarin dubbelendeuren voorzien van ijzeren tralies als glasbescherming. Het westelijke portiek werd dagelijks gebruikt en het oostelijke portiek leide vermoedelijk naar de schoolzolder. DISCIPLINE. Op de school heerste meestal orde en rust, dat kwam door de gehoorzaamheid die werd je al in het eerste jaar bijgebracht. Juffrouw Zuurveen zorgde er wel voor dat je in het gareel ging lopen en mocht je een andere mening hebben dan de juf, dan ging je over de knie en kreeg je met de liniaal. Waarschijnlijk onder het motto wie niet horen wil moet voelen. Ik weet niet meer of het altijd zo ging ? bij slecht weer en in de winter, maar ik zie het nog voor mij. Dat bij aanvang van de schooltijd het schoolhoofd op een fluitje blies en dat dan alle klassen in rijen stonden opgesteld aan de westzijde van de speelplaats.Op comando werd dan naar binnen gemarcheerd, klas na klas de kleintjes eerst. VERZORGING. Regelmatig werden onze hoofden door een zuster onderzocht op hoofdluis, bij een enkel kind zocht zij langer en dan wist je al genoeg. Van inenten weet ik niet veel meer, eenmaal gingen de kinderen naar een gebouw ergens in de buurt van deJacob- en Willem Marisstraat.Ook werd er van die koude schoolmelk verstrekt, die je met een rietje uit een klein flesje dronk. Wij werden ook regelmatig voorzien van vitamientjes uit een grote witte doos met een geel plakkertje er op, deze zuigertjes smaakte erg zuur. VAKANTIE. De laatste dag voor de vakantie begon werd er iets leuks gedaan , zo herinner ik me nog dat meester van Esch met zijn toverlantaarn plaatjes voor ons projecteerde van zijn vakantie te Zwitserland. Ook zijn we eenmaal met kinderen van andere scholen met de trein een dagje naar Amsterdam geweest.Deze tocht ging uit naar ik meen van de stichting genaamt "vakantie kinderfeest".Ik weet nog dat op het Dordtse perron lange tafels stonden met bekertjes limonade en dat we in Amsterdam in de rondvaartbootjes door de grachten hebben gevaren. We kregen daar ook groen gekookte eieren te eten. SPELEN BIJ SCHOOL. Op en om het speelplein was het altijd een gezellige boel, men zag daar groepen en een enkeling, hun / zijn lievelings spel uitvoeren zoals: touwtjespringen-knikkeren-tikkertje-voetballen-bokspringen-paardjerijden-hinkelen-stiken-etc. Voetballen=bij het voetballen is mijn het twee partijen kiezen goed bij gebleven, dat ging als vold: Twee gekende grootmeesters(meestal lid van een echte voetbalclub)gingen een willekeurig eind van elkaar staan met hun gezichten naar elkaar toe. Zij stapten dan beurtelings voetje voor voetje naar elkander toe, wie dan de laatste een hele voet kon plaatsen mocht het eerste uit het aanwezige voetballers arsenaal kiezen, etc. Voor de laats overgeblevenen was dit frustrerend om zo miskent te zijn , maar kinderen zijn hard maar eerlijk. Paardrijden=bij paardrijden kreeg je een touw om een of twee armen ter hoogte van je spierballen al naar gelang het een dubbel- of een enkelspan was en dan maar rennen op bevel van de menner. Stinken=dit spel kon je alleen doen, maar je had de zon nodig als metgezel. Met een vergrootglas en een stuk celluloid van een oud fietsstuur en dan maar schijnen op een plek tot het gaat roken.
Da Costaschool, 1942