Bekijk het volledige profiel van Peter Ireen Pijlman en al je andere schoolgenoten!
In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!
Peter Ireen Pijlman heeft 0 klassenfoto's en kent 77 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?
Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!
AanmeldenIk heb zeven jaar voor de klas gestaan.
Ik heb zeven jaar voor de klas gestaan. Eerst twee jaar op de Julianaschool in de Willem Leevendstraat in Amsterdam. Ik probeer deze school aan mijn lijstje toe te voegen want hij ontbreekt, maar dat lukt me niet!!! Het waren twee geweldig boeiende jaren met erg leuke leerlingen!!! Ik zie er soms nog wel enkele van. De laatste vijf jaar heb ik op de Ichtusschool in Amstelveen lesgegeven. Ook met heel veel plezier! Al met al: wat een fantastisch leuke tijd. Volop ruimte voor creativiteit, voor ouderparticipatie, voor goede contacten met collega's. Na twee jaar in Amsterdam in de vijfde klas lesgegeven te hebben, kwam ik terecht op deze school die geleid werd door dhr. Van der Steen en waar in de eerste klas juffrouw Hoffman stond. Beide kende ik nog van de tijd toen ikzelf leerling van ze was op de J.J. van Noortschool in Amsterdam (1950-1956). Op de Ichtusschool hadden we voor veel vakken geen 'methode' (geschiedenis, biologie, muziek, tekenen, handenarbeid...) dus dat betekende zèlf lesmateriaal ontwikkelen. Wat boeiend was dat! De collega's waarmee ik enorm veel plezier heb gehad waren juffrouw Hoffman, dhr. Van der Steen, juffrouw Bos, dhr. Bolier, dhr. Van den Berg, dhr. De Kruijff, en dhr. De Boer die helaas heel jong is overleden. Na deze school heb ik allerlei andere banen gehad, in en buiten het onderwijs, maar deze tijd staat me bij als bijzonder inspirerend, niet in het minst door de leerlingen en hun ouders!!
Ichtusschool, 1967
Het beste wat me is overkomen! Nou ja, een geweldige school.
Het beste wat me is overkomen! Nou ja, een geweldige school. Na het Gereformeerd Gymnasium was deze school een weldaad voor me. Boeiende vakken, leraren die me enorm hebben geïnspireerd! (hh. Co Kense (Nederlands), Jacques Oskam (Psychologie), Henk de Koning (Gymnastiek), Thijmen Jansen (Maatschappijleer),hr Gillisen (rekenen), dames Bep Fopma (Scheikunde) en Janny Groot (biologie)). Natuurlijk ook mijn vader Klaas Pijlman (tekenen en cultuur). En niet te vergeten dh. Hansson,leraar Psychologie die me werkelijk heeft uitgedaagd om meteen pedagogiek te gaan studeren. (Later...) Het was een schot in de roos. Zij allen hebben me geprikkeld te worden wie ik nu ben. Het bezoek aan Parijs (eerste buitenlandse trip van de school) heeft tot een levenslange liefde voor deze stad geleid. Het vak van onderwijzer stond nog in goed aanzien en ik heb er zeven jaar van genoten om kinderen te inspireren om te leren wat we toen nodig achtten op een speelse, uitdagende manier. Al deze leraren en leraressen waren in mijn ogen geweldig goede didactici. De sfeer op de school herinner ik me als uitdagend, open, creatief. Na de Kweekschool met hoofdacte heb ik de akte handenarbeid gehaald en vervolgens heb ik de studie pedagogiek afgemaakt. Zeven jaar voor de klas gestaan, vervolgens in de onderwijsbegeleiding op diverse niveaus gewerkt, in programma- en adviescommissies gezeten (nou ja, hard gewerkt...) en tussendoor auto's verkocht, garageinnovatieprojecten begeleid, consultancy gedaan op het vlak van management van profit- en non-profitorganisaties en tenslotte het Ministerie van OC&W jarenlang van binnenuit op basis van m'n studie en praktijkervaring lastig gevallen met adviezen, teksten e.d. Daarna een opleiding als counselor gevolgd maar niet afgesloten met de verplichte stage. Geen zin meer. Hobby's: schrijven (fictie en non-fictie, o.m. op het gebied van auto-design), in- en exterieurklussen, kleine reizen, eindeloos lezen (Kunst, cultuur, politiek, steeds minder romans...) Nu een nieuwe start met een fantastische partner, gevonden op een reünie!!
gereformeerde kweekschool, 1959
Op dit moment herinner me ik weinig namen van leraren.
Op dit moment herinner me ik weinig namen van leraren. Dhr. Kok (Latijn) herinner ik me nog heel goed; ik mocht zijn humor heel graag. Ook de toenmalige directeur Van t'Hof sprak mij erg aan. De leraar aardrijkskunde (Van Grieken) opende een nieuwe wereld. Mevrouw Sillevis Smit (Nederlands) heeft me geïnspireerd om me later intensief met dit 'vak' bezig te houden; de schrijver in me werd wakkergekust! Mw. Wentink (Frans) leerde me de elementaire kennis van deze taal, en die kan ik nu goed gebruiken. De Tartarus was een gezellige 'kelder' waarin ik me goed thuis voelde. Het gebouw vond ik geweldig. De eerste twee jaar vertoefde ik in een jongensklas. Ik zal de foto's uit die tijd eens opzoeken. Nadat ik in de tweede klas bleef zitten brak voor mij een geweldige tijd aan: ik kwam in een gemengde klas terecht en dat sprak me aan. Pas toen voelde ik me echt thuis op de school. De jaarlijkse feestavonden in Krasnapolsy waren inspirerend. De inval van de Russen in Hongarije was één van die great events uit m'n jeugd die je nooit meer vergeet, temeer daar ik als klein opdondertje geholpen heb de ruiten van Felix Merites aan de Keizersgracht in te gooien, uit woede en onmacht... . Ik herinner me Rudy van Roon heel goed, hoewel die in een parallelklas zat. Samen met hem ging ik later naar de Gereformeerde Kweekschool, waar ik echt tot bloei kwam. Herman van Lochem is nog jarenlang een goede vriend geweest. Bij de biologieleraar (de 'Bosmier') maakte ik me onsterfelijk. Hij liet een schedel van een koe zien, waarop ik schuchter mijn hand opstak en zei: 'Mijn vader heeft een stierekop!' Mijn kinderen moeten er elke keer weer om lachen. De arme man werd ontzettend gepest en ik deed daar naar hartelust aan mee. Op een gegeven moment was echter een grens overschreden en heb ik openlijk m'n excuses aangeboden. Daar was wel wat moed voor nodig in de - achteraf bezien - tamelijk macho-achtige klas. Met veel plezier herinner ik me uit de derde klas Joke Zijp, Jetty Dijkema, Titia Gilhuis, Els Mol, Loes Nieboer. Oef, wat kan je op die leeftijd verliefd zijn! Voelde me wel behoorlijk onhandig destijds. Als zoon van een kunstschilder nam ik voor m'n eigen gevoel een bijzondere positie in in het milieu van gegoede gereformeerden. Toen mijn moeder plotseling stierf (1959), ben ik afgehaakt. Ik heb nog een jaar doorgeploeterd maar was met hele andere zaken bezig dan Grieks en Latijn. De kweekschool was een verademing met z'n vakken pedagogiek, psychologie, didactiek en Nederlands op een heel hoog niveau. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik het pedagogisch klimaat op deze school altijd maar heel matig heb gevonden, met positieve uitzonderingen als daar waren dhr. Anema en dhr. Rang. Kwam daaruit m'n drive voort om later pedagogiek te gaan studeren? Dan is het een positieve ervaring geweest. Later meer!
Gereformeerd Gymnasium (Lat..., 1956