Bekijk het volledige profiel van Marthin Veenstra en al je andere schoolgenoten!
In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!
Marthin Veenstra heeft 0 klassenfoto's en kent 23 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?
Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!
AanmeldenVerhuizen van Ameland naar Drenthe
In de zomer van 1977 werd duidelijk dat mijn ouders van het mooie Ameland weg wilden om te gaan wonen in Schoonebeek in Zuid-Oost Drenthe een kilometer van de Duitse grens. Beter gezegd mijn vader wilde verhuizen, mijn moeder was erg verdrietig om te verhuizen. Het mooie open en toeristische Ameland werd ingeruild Voor het gesloten conservatieve Schoonebeek. Duurde erg lang om hier aan te wennen voor ons allemaal. Ik ging naar de erg conservatieve Christelijke Nationale School (CNS)(heet nu De Oliebron). Deze school had 300 kinderen tegen zo’n 40 kinderen op de school in Hollum Ameland. De onderwijzers en vooral het bijna pensioen gerechtigde schoolhoofd waren zeer conservatief enouderwetse discipline werd hier van je verlangd. Jongens deden alleen handenarbeid en de meisjes moesten handwerken met naald en draad. Ik heb hier wel geleerd een fiets helemaal uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten., terwijl ik dat van nature niet in me had. Voor maandagochtend iedere week een psalm uit je hoofd moeten leren en een voor een op laten zeggen. Veel huiswerk met stampwerk voor geschiedenis, aardrijkskunde, spelling en rekenen. Meer dan ik op Ameland gewend was. Hierdoor veel basiskennis opgedaan. Op vrijdag Lange Categesatie teksten moeten leren en kunnen opzeggen voor een cijfer. Vrijdagmiddag na schooltijd kregen we al Engelse les van de hoofdmeester voor 5 gulden Deze CNS school,was de beste geheugentraining uit mijn leven. Op zaterdagochtend van 09.00 - 11.00 naar Emmen naar het CSG Lyceum om extra les te krijgen in Nederlands en Wiskunde ter toelating voor minimaal Havo of eventueel VWO. De zgn “Proefklas=“. Aantal voetbalwedstrijden op zaterdagochtend moeten missen vanwege deze Proefklas. Veel leerlingen vielen met de kerst uit de Proefklas omdat ze niveau niet aan konden en gingen meestal naar de MAVO. Extra huiswerk Voor Nederlands en Wiskunde naast het normale huiswerk van klas 6 van de basisschool. Was blijkbaar slim genoeg om doo de Proefklas te rollen om toegelaten te worden in de brugklas van het CSG.
Nationale, 1977
Op kamers studeren in Groningen
Op mijn 19e begonnen aan de studie Sociologie aan de Rijks Universiteit Groningen (RUG). Ik deed de hele zomervakantie vakantiewerk op Ameland. Aan het einde van de zomervakantie had ik nog geen kamer geregeld, terwijl ik op kamers zou gaan in de stad Groningen. Ik dacht dat komt allemaal wel een keer. Omdat mijn studie Sociologie al begon eind augustus / begin september ging ik door de week bij mijn oom en tante in Hoogkerk verblijven. Dat hadden mijn ouders ook boor mijn neef gedaan 1,5 jaar eerder. Dus zij deden hetzelfde terug voor ons. Na enkele weken op het fietsje van Hoogerk naar Groningen, had ik een kamer van 4 x 3 m in een studentenhuis op de kop weten te tikken met een hele strenge vervelende huurmeester / eigenaar. De studie Sociologie vond ik al vanaf het begin eigenlijk niets. Ik was daar niet op mijn plek. Wel een interessante studie om te weten, maar niet om er later je beroep van te maken. Slechts 6 a 8 colleges per week en als jongen uit een dorp zat ik opeens op kamers in een stad. Dat was wel even wennen. We zaten met z’n zessen in het studentenhuis, waar je ook de meest bijzondere dingen mee maakte. Wel een leerzame en vormende periode voor mij geweest. Ik veranderderde en werd meer zelfredzaam en werd communicatief vaardiger. Een van mijn voetbal vrienden Harry van Leusen van vv Minjak uit Schoonebeek studeerde Geneeskunde in Groningen (is neuroloog geworden) en we wisten elkaar te vinden om dan samen 2x in de week naar de Sportschool aan het Damsterdiep te gaan. Na een hele leuke open dag in november 1986 wist ik al dat ik naar de Hanzehogeshool- HEAO wilde. 1e studiejaar Sociologie nog wel diverse vakken gehaald, maar propedeuse was teveel gevraagd voor een ongemotiveerde student. Leuk was nog wel dat ik college heb gehad van Pim Fortuin en van Iteke Weeda (libelle). Ook college gehad van hoogleraren die half aangeschoten college gaven voor een volle collegezaal. Toch wel lachen, als je hierop terug kijkt. Bijzondere types die Sociologie college gaven. Niet wat bij mij paste. Wel weer diverse ervaringen rijker. In het voorjaar doordeweeks 2x per week begonnen bij Grongingse voetbalvereniging Griuno (destijds 3e klasse KNVB) in de wijk Vinkhuizen te trainen, terwijl mijn eigen cluppie vv Minjak onderafdeling speelde. Kon goed meekomen bij vv Gruno, maar was niet een echt gezellige voetbalvereniging. Slechts een maand of 3 volgehouden bij Gruno. Na het stoppen met de studie Sociologie op naar de HEAO op de Hanzehogeschool Groningen. Hier had ik echt veel zin in. Ik voelde dat de Hanzehogeschool mij helemaal goed lag qua colleges (20 - 24 uur per week) qua student benadering en de vele sociale.activiteiten naast de studie.
R.U.G. Sociologie, 1986
Middelbare Schooltijd
Ben op deze school gekomen via de zgn. “Proefklas”, wat in hield dat je als 6e klasser van de basisschool van september t/m maart op zaterdag ochtend van 9.00 tot 11.00 alvast les kreeg in Nederlands en Wiskunde om te zien of je het niveau aan kon om minimaal naar de Havo of eventueel ook VWO te kunnen. Naast het normale huiswerk op de basisschool kreeg je ook nog eens extra huiswerk van de Proefklas. Rond de kerst vielen dan al velen af, die dan meestal naar de MAVO gingen. Ik was blijkbaar slim genoeg en genoeg discipline om er door te rollen. Je kan je deze methode in deze tijd eigenlijk niet meer voorstellen. Ik moest regelmatig op zaterdagochtend een aantal voetbalwedstrijden met pijn in mijn hart stippen, wat mijn lust en mijn leven was. Ik begon in de brugklas in klas B16, met vele medeleerlingen uit mijn dorp Schoonebeek, waar ik woonde. Ieder dag 17 km heen en terug fietsen van Schoonebeek naar Emmen door weer en wind. Ik had destijds een afgetraind lijf en een bere conditie. Na het eerste jaar, vielen velen af. Na de brugklas zagen de leraren het niet in mij zitten dat ik Atheneum ging doen. Dus ik ging toen naar 2 Havo in klas H23. Tot aan de herfstvakantie relaxede tijd op school met hoge cijfers (Veel negens). Na de herfstvakantie alsnog geswitcht van Havo naar Atheneum. moest wel even in de herfst vakantie een extra vak (Biologie) van 2,5 maand bijleren. Is me wonder boven wonder gelukt terwijl we in de vakantie ook nog familie uitjes hadden. Ik draaide gewoon mee op het .Atheneum in klas A23 en leerde andere leerlingen kennen, maar sommigen kende ik al uit de brugklas. Met zesjes en zeventjes lukte het me wel. Via klas A33 en V48 naar V5. Gezellige periode met wat schoolavonden. Alhoewel ik nooit erg uitbundig ben geweest. Was terugkijkend redelijk ingetogen, maar met een aantal jongens in de klas (Gerjan Heerkes, Dethmer Willems, Hans Teunissen) hadden we wel veel lol en haalden we wel e.e.a uit, waar we dan weer lol over hadden. Godsdienst les bij Pol was speelkwartier en ook bij Frans bij Van Strien was het lachen gieren brullen. In klas V5 op een tiende punt blijven zitten, mede door problemen thuis, wat eigenlijk niemand wist want ik praatte daar met niemand over. De schoolleiding was hier niet ontvankelijk voor en was onverbiddelijk. Doubleren. Achteraf een extra jaartje V5 met vele andere doublanten heeft me goed gedaan en was erg gezellig en toen gemakkelijk door V5 gerold. Weer nieuwe jongere medeleerlingen leren kennen. Het examenjaar was spannend voor mij en met 2 herexamens, waarvan ik er 1 moest halen toch beide her’s gehaald. Toch nog geslaagd voor VWO - Atheneum met prima cijferlijst. Vanaf mijn 16e ging iedere zomervakantie tussen 6 en 8 weken naar Ameland om vakantiewerk te doen. Ik verbleef thuis bij mijn jeugdvriend van Ameland Douwe Borsch. Lekker geld verdienen in de zomervakantie, veel mensen ontmoeten in het vakantiewerk en een aantal avonden per week naar de discotheek Westend achter de meiden aan en er werd ook het nodige gedronken met mijn jeugdvrienden van vroeger. Veel gelachen en veel lol gemaakt. Stoom afblazen van het hele jaar in de zomervakantie en daarna er weer tegen aan qua leren en sporten. Ik Sportte in die tijd erg veel. 35 km per dag fietsen. 2x per week voetbal trainen en op zaterdag 1 en regelmatig 2 voetbalwedstrijden spelen. 2 a 3 x per week gym op school. Regelmatig op zaterdag nog een zaalvoetbal wedstrijdje. En dan ook nog trainen na schooltijd voor het schoolvolleybalteam waarvoor ik gevraagd was als niet-volleyballer door jongens die echt op volleybal zaten en hoog speelden. Veel geleerd van deze volleybal jongens zoal, Gerjan Heerkes, die nu (semi) professioneel volleybal coach is.. Erg leuk allemaal, maar ook ambitieus. We werden in 1986 Drents Volleybal kampioen van alle scholen in Drenthe, waar echt wel goede volleybal teams bij zaten. Wij smashten iedereen weg en pakten heel veel ballen voor de grond weg. Voor mij een heel bijzondere ervaring als niet-volleyballer. Ik was fysiek in topsport shape. Nooit meer zo’n conditie en afgetraindheid gehad als toen. Ik had het gevoel dat ik alles kon. Ik vond dat ik maar piloot moest worden bij de Koninklijke Luchtmacht. Ik dacht daar kunnen ze zulke sportieve jongens zoals ik wel goed gebruiken. Om die reden ook Wiskunde en Natuurkunde in mijn pakket gehouden, alhoewel ik niet goed in Natuurkunde was. Maar ik moest en zou piloot worden. Toen 2 dagen mij laten testen bij de Koninklijke Luchtmacht in Gilze Rijen. Kwam s middags aan moest vele persoonlijkheidstestjes maken van s middag tot s avonds 22.00 uur. Ging allemaal prima. Niets mis met mijn karakter en persoonlijkheid. Volgende ochtend om 06.00 uur op en na het ontbijt de hele dag weer testjes maken en met officieren praten over je motivatie etc. Uiteindelijk gestrand op het niet snel genoeg drie dimensionaal kunnen denken / inbeelden. Moetj je kunnen als je in een F16 zit. Dus het hele feest ging niet door. Ik hoefde niet in militaire dienst want ik was uitgeloot: het jaar 1966 had vanwege de nagolvende babyboom teveel jongens in dat jaar voort gebracht. Ik had eigenlijk ook geen goed plan B, ik had me wel redelijk ingeschreven op de RUG in Groningen. Economie of als 2e keus Sociologie, waarom wist ik niet. Ik dacht 2e keus zal het nooit worden. Het werd toch Sociologie, waar ik niet bewust voor gekozen had. Toch maar van huis weg op kamers en studie Sociologie op de RUG starten. Een compleet ander leven als student op kamers die alkes zelf moet regelen dan als middelbare scholier, die zelf niet zoveel hoefde regelen. Dit heeft me zeker gevormd.
Christelijke Scholen Gemeen..., 1979