Bekijk het volledige profiel van Jan van Dien en al je andere schoolgenoten!
In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!
Jan van Dien heeft 7 klassenfoto's en kent 0 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?
Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!
AanmeldenBen er alleen het aangegeven jaar geweest.
Ben er alleen het aangegeven jaar geweest
Stevin HBS, 1955
Jan.
Jan.1948/1955 O.a.in de klas van Mw. Van Woerkom. Veel waardering door haar ruime kennis en sociale bewogenheid: w.o. het geven van handarbeid op zaterdag met de 'familie Doorsnee'.Overigen: MJ Ballintijn (januari) 1948/1950, AM van Vuure 1950/1951, Verkerk 1954/1955. Leuke herinneringen heb ik ondermeer aan Wim Donkersloot, aan Wim (achternaam, ik meen: Walter of Walther) met wie ik op fietsvakantie ben geweest en Hans Riethof (met zijn modelbouwvliegtuig en het slepen op de zaterdagmorgen met de radio) De klas van Van Woerkom 1951/1954 Ze wist de aandacht van de klas te vangen, hen te boeien en normen en waarden bij te brengen, waarbij humor en gevoel voor avontuur niet ontbrak. Verhalen van haar jeugd. Een handkar organiseren met een zeil er overheen gespannen. Gezamenlijk ‘ladingen’ kikkers vangen en onder het zeil doen. De kar de drukke markt van Assen opduwen en midden op de markt het zeil lostrekken! Hoe ze het verwoordde wat er daar met de vrouwen en hun lange rokken gebeurde! –je zat er midden in. Dat de jongens extra rekenlessen en –oefeningen moesten krijgen, wanneer de meisjes van een extra aangetrokken handwerkjuffrouw les kregen, dat vond ze niet eerlijk. Het moest op een gelijk niveau; in de huishouding was correct rekenen net zo zwaarwegend. Het schoolhoofd kon niet op tegen de argumenten: Introductie van Handenarbeid voor de jongens, als tegenhanger van Handwerken voor de meisjes. Ruimte? Dáár had ze al over nagedacht: het ‘filmlokaal’ achter de gymzaal was ideaal. Dan was er het probleem van materiaal. Inderdaad, meester Verkerk had gelijk: er waren een groot aantal ijzeren linealen, zinkplaten, mesjes, vellen karton, plaklinnen, en dergelijken nodig. Of er nu wel of geen budget voor was, Mw. Van Woerkom kreeg het voor elkaar dat het aangeschaft werd. Een leraar handenarbeid? Dat kon zíj toch? En ze kòn het! Zodra die eerste lesochtenden een succesvol feit waren, kwam ze op een nieuw idee. Het was wel leuk zo, maar tóch een beetje saai. Ze vroeg met een geheimzinnige klank in de stem: “wie onder de jongens heeft als hobby radiotechniek?” en toen er een paar ‘ja’ zeiden, kwam de ‘ham’vraag: “wie heeft een radiotoestel, die hij op zaterdag kan meenemen?” ‘Niet alles bij de leiding vragen, gewoon doen, dan krijg je het meeste voor elkaar’ was haar motto. Alhoewel radiotoestellen heel wat ‘looieriger’ waren dan de huidige … het werd meegesleept; voor de ‘juf’ had je álles over. We hadden muziek bij het werk én nadat ze uitgelegd had wat er gemaakt ging worden en hoe, moesten we stil aan de slag gaan en klonk de herhaling van de toen populaire radioserie: “de familie Doorsnee”! Want dáár ging het om. Humor mocht niet ontbreken. Ze leidde de klas als een groot gezin. Dat haar dochter ongeveer even oud was als wij waren, zal mee hebben gespeeld. Wanneer je de klassefoto bekijkt, zal je het zien. Mw. Van Woerkom tussen ‘haar’ kinderen. We leerden in die drie schooljaren veel … en zeker: menselijkheid. In de 'c'-klas 54/55: Tonny van Schel. Al heel goed op de pianotoetsen! Boogie-woogie.
Alb Thijm school B Alb. , 1947