Ontdek PLUS

Jan Rath

Kent 0 personen

NA , 1 kinderen
Woont in -

    Bekijk het volledige profiel van Jan Rath en al je andere schoolgenoten!

    In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!

    Jan Rath heeft 9 klassenfoto's en kent 0 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?

    Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!

    Aanmelden

    Ik begon in 1968, bleef zitten in 4 Atheneum, en deed tenslotte examen (VWO-B) in 1975.

    Ik begon in 1968, bleef zitten in 4 Atheneum, en deed tenslotte examen (VWO-B) in 1975. Ik ging om met leerlingen van zowel VWO als HAVO, zoals daar zijn Louise Loing en haar muzikale broer, en met Hans Hartsema (HH) met wie ik 'tetristische' teksten schreef die we vervolgens in eigen beheer publiceerden. Verder ook met Gerard Riesthuis, Bas van Soest, Joep Teunissen, Arthur Slee, Arthur 'Leppedijk 5' Scipio, Otto Draaijers, Rob Sonneveld, Rob van der Wal, Jenny Stoop, Tineke van Uffelen, Annette van Zijp, Rita Thomassen, de zussen Teeuwen, Rien 'Trinie' van Helvert, Vera Arts en Yvonne ten Dam. De laatste twee kwamen uit Ridderkerk/Slikkerveer, en er waren nog tal van anderen uit dat dorp. Ik herinner me met grote s haamte ook Marjo van de Stoel die we met grote bezieling van school pestten. Dat was bepaald niet fraai. Ik zie meer Montfortaanse gezichten voor me, maar de namen ontschieten me even. Ik deed enkele jaren met het schooltoneel mee, publiceerde in het wereldtijdschrift Vaert gepubliceerd, werd ooit verkozen als vertegenwoordiger in de leerlingenvereniging Phoenix, en deed mee aan een heuse terroristische actie: een (zure) bommelding. Montfort was sterk op onderwijsprestaties gericht, en niet bepaald een school waar veel kon en mocht. 1200 roerige pubers was ook niet niks, maar een beetje meer ruimte had van mij wel gemogen. Een enkele leraar bood die ruimte overigens wel. Mulder (biologie) was een van mijn favoriete leraren, misschien vooral omdat hij oog had voor de puberale strapatsen van zijn leerlingen. Mulder (scheikunde) was een vreemde kwast die muntjes verzamelde, sprak over een 'staaf water', en die verder tamelijk conservatieve opvattingen ventileerde. Van der Made (Nederlands) kon enorm ouwehoeren, dat wel, maar rekende leerlingen af op hun accent. Claessens ('zoek je een klier, ga naar lokaal 4') had de onmogelijk taak leerlingen te straffen die uit de klas waren gezet. Krooswijk ('bolletje' - wiskunde) een geweldige leraar. Zijn uitspraak 'deur dicht, mond dicht' aan het begin van de les, gebruik ik nog steeds in mijn eigen colleges. Van Soest was een fantastische natuurkunde leraar; zijn opvolger Beijk een vervelende drol met weinig aandacht voor zijn leerlingen. Er was een moderator die allerlei buitenschoolse activiteiten organiseerde, vooral nadat was besloten om geen heilige missen meer te vieren op de zolder van de school. Beck (Duits) en Hendrikse (Frans) hadden beiden een pruik, maar bij Hendriks kon je het zo goed zien. Beck was een prima vent. Westende en Teeuwen gaven gymles, maar de eerste was drukker bezig met zijn supermarkt dan met de gymles. Oude Blom (wiskunde) was een makkelijke prooi voor klierige leerlingen, maar hij deugde in alle opzichten. Bij Jonge Blom (aardrijkskunde) was dat andersom: hij zette graag leerlingen voor schut. Bastiaanse (geschiedenis) was weinig gezien bij leerlingen, maar had zijn hart wel op de goede plaats. Beenakker (ook geschiedenis) een rare snuiter en een stijve hark, maar hij trok wel elke zomervakantie met een ezel door de Griekse bergen. Hilgers (rector) was pedant en hypocriet. Hij en Thomassen (conrector) hadden geen moeite mij te schorsen voor iets dat ik niet had gedaan. Beiden hebben ook Otto Draaijers proberen te dissen. Nivard (conrector) was daarentegen een lieve man.

    Sint Montfort College, 1968

    In de eerste klas trof ik juffrouw Zwanenburg, die -- als ze kwaad was -- op de grond stampte en 'potje koffie' riep.

    In de eerste klas trof ik juffrouw Zwanenburg, die -- als ze kwaad was -- op de grond stampte en 'potje koffie' riep. In de tweede klas had ik les van broeder Christinus, die in Indie gevangen had gezeten en 'sit down' zei als je beurt voorbij was. In de derde klas kregen we les van juffrouw Van Schaick, die ons enthousiast vertelde over een James Bond film die ze pas had gezien. In datzelfde jaar schakelden we over naar de Bic pen in plaats van zo'n druipende kroontjespen met Talens inkt. In de vierde klas zat broeder Benvenutus die een groot aquarium had en een orgel en die prachtig kon voorlezen, vooral uit Pim Pandoer. In de vijfde klas heerste meester Mels, die onder leerlingen niet populair was, misschien omdat hij steeds waarschuwde tegen het zijns inziens sombere perspectief van de 'loopjongen', maar wel een van de beste leerkrachten was, in ieder geval voor mij. In de zesde klas, tenslotte, kregen we eerst Broeder Van Veen, die echter snel tabak kreeg van het onderwijs, en na enkele mislukte onderwijzers, kregen we Mels weer. Ik herinner me vooral het St Louis zangkoor op de 'burcht' met de zomerkampen in Boslust. Vanaf de vijfde klas kwamen er eensklaps 'wijven' op onze jongensschool. De laatste maanden van de zesde klas kafte ik nog uitsluitend boeken en deed ik ander ongeregeld werk. Mijn boezemvriend was Jan Moesker. In mijn klas zaten verder Peter Degenkamp, die goed kon keepen, Hans van Arnhem, Annette vd Boogaert van de Putsebocht, Daan Spanjersberg en zijn neef Danny, John Schaffer, Jannie Vink, Ron Bijl, Harry Vaandrager, de tweeling Hans en Kees Fens, een Spaanse jongen die die elk jaar bleef zitten, Bart Kalf, Willy Peperstraten, Jan van der Poort, Henk de Vries en nog tal van anderen. Als ik het mij goed herinner hadden we 43 leerlingen in de klas. Toe maar. Op de laatste klassenfoto tel ik echter veel minder gezichten, waaronder ook twee ik mij totaal niet herinner.

    St Louisschool, 1962