Ontdek PLUS

Han (Johannes J.) Van Lieshout

Kent 21 personen

Getrouwd , 2 kinderen
Woont in Muiderberg

    Bekijk het volledige profiel van Han (Johannes J.) Van Lieshout en al je andere schoolgenoten!

    In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!

    Han (Johannes J.) Van Lieshout heeft 6 klassenfoto's en kent 21 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?

    Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!

    Aanmelden

    Een aparte, zo niet elitaire school met een gepassioneerd hoofd der school met de bijnaam Bakkie.

    Een aparte, zo niet elitaire school met een gepassioneerd hoofd der school met de bijnaam Bakkie. Met het jongenskoor de Matthaeus passion voorbereid tijdens de muziekles van de begaafde maar zo door ons geplaagde musicus Herman Nieland, en ook eens G.F. Handel's Messiah in de Koepelkerk waar nu het Marriott staat (om een idee te krijgen: http://www.youtube.com/watch?v=C3TUWU_yg4s&feature=related). Kerstfeest in het Woestduin centrum waar ik eens in het kerstspel een van de wijzen uit het Oosten moest spelen met een te grote koperen kroon op het hoofd welke persoonlijk vervaardigd was door de handenarbeidleraar Koelman. Tegenover zijn lokaal was het filmlokaal gesitueerd met verduisteringsgordijnen en uitzicht op de Rijkspostspaarbank waar iedere eerste maandag van de maand de sirene loeide. Elk jaar de Trouw mars lopen (niet van Mendelsohn of Wagner ;) maar zo heette die verplichte wandeling dacht ik). Veelvuldig bezoek in de schoolpauze samen met mijn vriend Paul Bruijn aan Stedelijk en Rijks museum en met een goedkope jaarkaart; in de brugklas het schooluitje per schip naar Harderwijk en per fiets naar Ellecom. De laatste avond met Arie Bouman, Patrick Homoet en Arjan ? de Beatles nagespeeld (She loves you, yeah, yeah, yeah 3x) met papieren pruik en triplex slaggitaar. En dan: rapporten voorlezen door Bakkie zelf, elk klasjaar weer. Doodse stilte, en dan: "Gedrag ...zeven......ijver ..... acht.....netheid ..........ZES. Later het schoolgebouw nog eens kunnen bezoeken tijdens een reunie, waarbij ik tot mijn spijt geen klasgenoten heb ontmoet.

    Instituut Schreuder lager o..., 1958

    Na de lagere school was hier scholier worden een persoonlijke revolutie, met een oranje blanje bleu schooldas waar toen nog niets achter werd gezocht, en de gevel van het gebouw afgedrukt op de proefwerkblokken, inclusief het Ut Cognoscant Te, dat nu verv

    Na de lagere school was hier scholier worden een persoonlijke revolutie, met een oranje blanje bleu schooldas waar toen nog niets achter werd gezocht, en de gevel van het gebouw afgedrukt op de proefwerkblokken, inclusief het Ut Cognoscant Te, dat nu vervangen is door iets met minder zeggingskracht. Je voelde je groot hoewel je klein was en dat ook wel wist, met scholieren in de hoogste klas die niet minder dan volwassenen leken. Ik kan de meeste medeleerlingen en nagenoeg alle leraren zo goed herinneren; een diverser gezelschap illustere onderricht gevenden ben ik nadien niet meer tegengekomen. De universiteit was hierin niet zelden teleurstellend, terwijl de meeste WG leraren gepassioneerd waren, soms iets geborneerd, meestal inspirerend, en never a dull moment. De leraren klassieke talen: Dr Staat die mij tijdens bijles de ablativus geographicus leerde, welke volgens Dr Scheps maar verzonnen was, en dan de muzikale drs vd Berg (geef mij mijn hoed en mijn jas en mijn das want ik ga mij ver-drin-ken, om te oefenen voor quamquam sunt sub aqua, sub aqua maledicere temptant uit Ovidius' Metamorphosen). Wanneer je een beurt verknalde bij vertalen van Grieks bleef hij altijd hoffelijk en speelde de beurt door met de woorden: "beter, gevolgd door de naam van je buurman/vrouw. Wanneer die er evenmin iets van bakte gaf hij de beurt onverstoorbaar door aan een derde met de onsterfelijke woorden: "Nog beter .......". van Grieken, aardrijkskunde, Rang, wiskunde die het bord met een wisser in elke hand handig nat en dan droog reinigde; Barends. En dan van 't Hoff zelf die uitdroeg dat iedere WG leerling voorbereid werd voor universtair onderwijs aan de Vrije Universiteit, en uitlegde dat je natuurlijk ook naar de MULO kon gaan om daar te leren waar de sigaren fabrieken in Nederland staan (stonden is het nu, want ze staan er niet meer). Drs Barends, de zachtmoedige tekenleraar waar je op zaterdag mocht schilderen (eigen tekendoos en Talens verf tubes, wat een rijkdom), kleien met daarna bakken en glazuren, zelfs een linoleumsnede vervaardigen; drs vd Horst, Nederlands, die zo werd gepest; drs Schutte, Duits (zeh is taai, maar zeh-zeh is geen taai-taai, dat is Lebkuche, en meer van deze spitsvondigheden); drs Koksma, van wie je leerde werken met de rekenlineaal (2x3 is bij benaderling 6), en dan: "ak r nou Kaaoohaa bij doe, wat gebeurt er dan?". Van Dorp van Vliet, biologie, die de slakken en kwallen oversloeg en je direct leerde over DNA, RNA, transcriptie en je een Natuur en Techniek abonnement adviseerde. En oh ja, ook nog leerde hoe je een plant (bij voorkeur Teuniskruid) kon determineren mbv een Flora. Elke proef in de zuurkast ging min of meer de mist in, en wanneer de afzuigsinstallatie niet aanstond en natuurlijk stond die niet aan, kwam de giftige damp het klaslokaal binnen drijven. Maar ach, dat mocht de pret over redox verbindingen en zwakke zuren niet drukken. Drs. Hees, acteur en natuurkunde leraar, in die volgorde, die je zo goed voorbereide op het eind-examen, en toen het eenmaal zo ver was, nam hij het boek en vroeg: "wat stelt deze figuur op het omslag voor?" Antwoord: een Wilson vat. Hij weer: heeeeeel goed. En zo ging het prettig verder. En ik heb er koffie leren drinken, met speculaaspop, zo mogelijk elke dag.

    Gereformeerd Gymnasium (Lat..., 1964