Bekijk het volledige profiel van gerard goris en al je andere schoolgenoten!
In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!
gerard goris heeft 4 klassenfoto's en kent 0 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?
Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!
AanmeldenWe kwamen uit Friesland.
We kwamen uit Friesland. Thuis spraken we hollands , buiten Fries, dus ik snapte niet direct wat de herhaalde vraag "Oe eet ie " op mijn eerste schooldag betekende . Het was maart, dus hoewel ik in de eerste klas zat , wist ik wel hoe het op een school toeging, maar de communicatie in het overiessels ging eerst wat moeizaam. Juf Tichelaar pakte het onderwijs zoals gebruikelijk klassikaal aan , zodat ik de vrijheid van voor mezelf mogen lezen , die ik in De Knipe genoot, kwijtraakte. Tegenover dit verlies stond de aanwinst van een vriend , Roelof Storteboom en de daarbij horende wereld van kwekerij, geiten, konijnen , slootje springen, hutten bouwen , de Baanbreker en bijbehorende vloeivelden en duivennesten. Terug naar de school : tweede klas : juffrouw Bril , die ik bijna twintig jaar later op dezelfde school als collega terugvond ; ze was nog steeds even aardig. In de derde en vierde klas meester Woltjer. Een begaafd onderwijzer, in het bezit van Solex, leren jas, hoge rug en doordringende maar vriendelijke ogen. Je werd aangemoedigd om plantjes mee te nemen voor de biologieles ; we waren niet te beroerd om op weg naar school een plukje groen uit de berm van de Dedemsvaart te trekken en hij maakte daar dan een les van. Perzikkruid kan ik me herinneren, want dat plantje had donkere vlekken op de blaadjes en dat kwam omdat het indertijd op Golgotha onder het kruis groeide. Hoewel hij het niet echt nodig had, hanteerde ook meester Woltjer in mijn herinnering de liniaal als strafmaat. Daarnaast had hij veel humor en kon hij erg goed vertellen . Het meest genoot ik van het voorlezen der opstellen en ik betreurde dat hij ze niet allemaal voorlas. Schoolmeester worden leek me toen vooral aantrekkelijk omdat je dan alle opstellen kon lezen. We kregen 's zomers Gymnastiek op het schoolplein, vooral tikkertje en bokspringen en trefbal op het achterste plein. De spelletjes in de pauze waren knikkeren (uiteraard in de knikkertijd), te onderscheiden in lijntje knikkeren , potje knikkeren , een glazen opzetten ( liefst in de gang) en het meest winstgevend: achter een gefiguurzaagd plankje met poortjes gaan zitten ; kleine poortjes met hoge waarde en v.v. Over het hek lopen was een geliefd tijdverdrijf , winterappels stelen uit de tuin van meester van Herksen was erg spannend, maar voorbehouden aan jongens die meer durfden dan ik ." Bok, bok, hoeveel horens " en "mes, lepel of vork " . Hoe langer de rij kromme schuddende ruggen , hoe groter de triomf als je de voorste haalde. Ik kan me niet herinneren of er meisjes aan meededen. ik denk het niet. De vijfde klas met meester Leendert (van Herksen). Hij tekende voor op het bord en wij moesten natekenen : een leeuw in de golven met een golvend lint eronder met de tekst "Luctor et Emergo" . Het was 1953 , de watersnoodramp. Weinig herinneringen aan dat jaar . De familie Storteboom emigreerde naar Canada. Einde van een jarenlange vriendschap. In stilte was ik verliefd op Gerta van der Graaf . Veel meer herinneringen aan klas 6 . De ingewikkelde redactiesommen , die volgens voorgeschreven model moesten worden opgelost. De maandagse catechismus-overhoring, die het psalmversje verving. Of was het om de week ? Meester van Herksen achter het kofferorgel met sigaret op de onderlip. Het leukst vond ik tekenen. Je zocht achter in de klas op de grond een voorbeeld uit en kopieerde dat m.b.v.een raster in je tekenschrift; uiteraard met potlood, vervolgens overtrekken met Oostindische inkt, potloodlijnen weggummen en dan kleuren. Tenslotte voor de beoordeling naar de meester, die het werkstuk eerst nog de finishing touch gaf en dan bekroonde met een cijfer. Ook je opstel mocht je met een tekening door de tekst heen opwaarderen. Als huiswerk mosten we ook moeilijke woorden leren : abattoir - slachthuis , abonnee -betalende lezer enz. Henk Veltink en ik brachten nogal wat tijd door in het kantoorje , waar we geacht werden ons voor te bereiden op het toelatingsexamen voor de middelbare school. Van de klasgenoten herinner ik mij verder Henk Zomer , Gerrit Platje, Hennie Benjamins , Gé Prinsen , Gertie van Dijk, Jennie en Tinie Veltink, Henriette van der Graaf, Henk Weide en Hennie Lamberink . Meester van Herksen voerde het bewind over drie klassen: 6,7 en 8 . In klas 7 en 8 zaten leerlingen voor wie de lagere school eindonderwijs was. Hij hield regelmatig donderpreken en kon zich behoorlijk opwinden over de Saksische gewoonte om de h aan het begin van een woord niet uit te spreken. Meester : Hond, leerling : ond , meester : Hond , leerling: ond . deze woordenwisseling kon vrij lang zonder het beoogde resultaat doorgaan. De echte dialectsprekers compliceerden de zaak nog door woorden die met een klinker begonnen nu juist weer van een H te voorzien.Ik herinner mij op dit gebied vooral aanvaringen tussen de heer van Herksen en een van de gebroeders Dunnewind , een tweeling die ik niet uit elkaar kon houden.
Nationale School, 1949
De dagelijkse fietstocht van 16 km.
De dagelijkse fietstocht van 16 km. heen 16 km. terug, ook als het nat, koud of glad was . Ik kan me niet herinneren ooit met de bus gegaan te zijn.Natte fietskleding mocht opgehangen worden in de verwarmingskelder. De meisjes moesten hier hun lange broek uittrekken teneinde de dag in rok te kunnen doorbrengen. Vanuit die verwarmingskelder was een tocht onder de school mogelijk die ev. eindigde in het biologielokaal van de heer Vegter, waar een luik in de vloer zat. Van de klasgenoten herinner ik mij Giebe van der Scheer, Heiko Drent , Anne Schiebaan , Lo van Twist, gebroeders van Maasdijk , Henka Zomer , Jan Koster die kon touwklimmen zonder zijn benen te gebruiken , Albert Kip,Hans Vos, Pieter Bouman (?)en verder nog een aantal gezichten waar ik geen namen meer bij paraat heb. Van de leraren mevr. Peddemors (Duits) , heer Kok ( meetkunde),heer Geerlings ( natuurkunde), heer Hoorntje (Engels), heer Wattel (aardrijkskunde ), heer van der Kooy (Frans), heer Sportel (Volleybal e.a. gymnastiek), heer Vos (Latijn), heer Weyland ( Grieks), dominee Verhage ( godsdienst). Voor de talrijke overblijvers was er een eetzaal op de bovenste etage,waar de concierge schoolmelk of zoiets verstrekte. Na een doublure in 3gym ging ik naar de kweekschool in Emmen.
Menso Alting College, 1954
De school heette toen Chr.
De school heette toen Chr. Kweekschool, was gehuisvest in barakken aan de Baander 23 en was een nevenvestiging van Groningen.Brommersma was directeur en stond als zodanig met de handen op de rug en gladgekamde haren 's morgens de binnenstromende leerlingen gade te slaan. Hij stond rechts tegen het kantoortje van de concierge. We hadden een klas waar ik goede herinneringen aan heb. De reünie in 2008 was de eerste in 45 jaar en wordt (kijk ik naar uit) in 2010 herhaald. Leraren waren : Doedens ( Nederlands en Frans),mijn favoriete leraar wegens humor , taalgevoeligheid en in bezit van de ondefinieerbare eigenschappen waardoor je iemand mag. Boekooy ( fysica , rekenen en filmtechniek ), vlot, amicaal en intelligent; goed didacticus) Zwart , begaafd musicus , de artist onder de docenten, zoon van de in protestantse kring (en daarbuiten waarschijnlijk ook ) bekende organist en componist Jan Zwart. Van der Klei, leraar handenarbeid, gezellige man, gezellige enigszins rommelige lessen in gutsen, solderen, mozaiek en nog veel meer. De Jong , leraar aardrijkskunde en ik geloof ook Engels.Had arsenaal standaardgrapjes ; was soms onzeker of hij een bepaald mopje al niet eerder had verteld. Van der Pol, kunstgeschiedenis en maatschappijleer.Reed in een Fiat 500. Erudiete man. Rietberg , leraar Duits en Godsdienst met een eigen opvatting over het boeien van zijn gehoor. Preekte op zondag en dat deed hij in zijn lessen ook vaak.Aanhanger van Waterink , door hem de oude Jan Wat genoemd. Gaf ook Pedagogiek. Beeftinck, Pedagogiek , was een erg rustige en aardige man. Hes, geschiedenisleraar, gaf zijn lessen op onnavolgbare manier . Liep tijdens het vertellen handenwrijvend tussen de rijen door en boog zich indringend over naar de luisteraars. Geen ontsnappen aan. Vegter gaf biologie en had helaas een ordeprobleem. Jammer, want een aardige man die veel van zijn vak wist. Geertsema gaf tekenen, schrijven en handenarbeid.Ik tekende graag , verder herinner ik mij niet veel van zijn lessen.
Chr. PA(BO), 1958