Bekijk het volledige profiel van Dirk troost en al je andere schoolgenoten!
In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!
Dirk troost heeft 0 klassenfoto's en kent 0 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?
Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!
AanmeldenNatuurlijk zoals bij een ieder enkele favoriete leraren zoals Krikke (geschiedenis) met zijn verhalen, Harmsen (duits) met zijn goede en vaak aardige lessen, Rep (biologie) met zijn soms bizar gedrag, Fopma die mij en een ander het lokaal liet schoonmaken
Natuurlijk zoals bij een ieder enkele favoriete leraren zoals Krikke (geschiedenis) met zijn verhalen, Harmsen (duits) met zijn goede en vaak aardige lessen, Rep (biologie) met zijn soms bizar gedrag, Fopma die mij en een ander het lokaal liet schoonmaken om dat tekenen niet mijn intersse had, Ds Langman te oud voor het leraarschap en die op zijn oude dag nog van godsdienst lessen naar frans overstapte. Mevr. Altena die we hadden voor Frans in het eerste en tweede jaar bemoederde de jonkies nog een beetje. De school wordt door sommigen in die tijd streng genoemd ik heb dat niet zo ervaren. Wel dat de leraren aangaande het geloof er nog al wat huichelachtig gedrag op na hielden ook was veel onecht en weinig consequent. Na het tweede jaar heb ik mij nooit meer op school echt geamuseerd. De klassen werden door het vele zitten blijven enorm gemengd en dat kwam orde en rust niet tengoede. De toenmalige directeur van Andel verloor geleidelijk aan zijn gezag en het enige wat ze wisten te doen was er uitsturen, nablijven of soms schorsen van de leerlingen. Er was bijzonder weinig ruimte voor originaliteit althans tussen 65-70. Voorafgaande jaren maakten een betere tijd door naar ik meen onder Eilander. Weinigen van de klas 13 waarin ik zat in 62-63 hebben de eindstreep daar gehaald (HBS A/B) als ik het goed heb niet meer dan 3 of 4 en dat uit een klas van 30 leerlingen. Ik herinner me nog een periode ik denk dat ik in de 3de of 4de klas zat waarbij je ontzettend gemakkelijk kon spijbelen van enige controle was feitelijk geen sprake meer. Een leerling zonder enig gezag verving de concierge (Hiemstra) die normaal gesproken de afwezigheid controleerde.Ook lessen vielen veel uit door ziekte van de leraren en het aantal vrije uren in een week was soms fors.Een enkele leraar had wel een bijzondere benadering zoals van der Weide toen jong en ik denk pas enige jaren in het vak. Zijn enthousiasme werkte op sommigen aanstekend anderen vonden het denk ik wat overdreven. Toegegeven hij deed veel in delessen tot het vertonen van films. Zijn repetities werden echter gekenmerkt door vraagstellingen waarmee je vaak meerdere kanten op kon voor hem gold echter maar een antwoord. dat maakte hem een stuk minder populair. Ook waren de ochtendwijdingen in de Aula een compleet belachelijke vertoning sommige leraren leefden zich nog een beetje in maar meestal was het geklets waar ik denk niemand naar luisterde. Het zingen was vaak een giller omdat de begeleidende pianist (Fokkema) vaak er naast sloeg. Een opmerking die ik las was van Ernst van Leeuwen die bij mij in de klas zat zowel op de lagere school als op de HBS. Hij verhaald van die leraar wiskunde die onder elk antwoord een streepje verlangde. Geen streep, antwoord fout. Ik weet ook waarom dit naar boven komt naar ik mij meen te herinneren overkwam het E.van Leeuwen dat hij in zijn bekende ijver wel praktisch alle sommen goed had maar geen er van had onderstreept hij kreeg een volstrekt onverdiende onvoldoende (hetgeen helaas vaker voorkwam, communicatie had geen prioriteit)hetgeen diepe indruk maakte niet alleen op hem maar ook op mij en ik denk ook op enkele andere leerlingen die het registreerden. Na de Nobelweg ben ik na de vierde naar het Hervormd lyceum in Zuid gegaan en heb daar HBS afgemaakt. Terugkijkend was voormij de Chr. HBS Nobelweg een weinig enerverende en diep teleurstellende ervaring gelukkig later ruimschoots gecompenseerd door het Hervormd Lyceum en studie tijd.
Pieter Nieuwland College, 1963
De school had typisch houten constructie speelgoed waarmee karretje konden worden gemaakt.
De school had typisch houten constructie speelgoed waarmee karretje konden worden gemaakt. Je kreeg je eigen schaartje. En een of tweemaal per week werd schoolmelk gedronken uit kleine vermoedelijk kwartliter flesjes die in de winter bij een soort ronde kachel stonden. Met sinterklaas werd gestrooid en ieder van ons had een zakje om waarin je het snoep kon doen. Behoudens een grote zandbak was er achter het hek van de tuin een vijver behorend bij de aangrenzende school.
Duinviooltje, 1955