Bekijk het volledige profiel van Bram Dees en al je andere schoolgenoten!
In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!
Bram Dees heeft 4 klassenfoto's en kent 0 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?
Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!
AanmeldenIn 1962 ging ik samen met andere kinderen uit de polder van Zaamslag op de fiets door de Beoostenblij polder naar de ULO in Axel.
In 1962 ging ik samen met andere kinderen uit de polder van Zaamslag op de fiets door de Beoostenblij polder naar de ULO in Axel. Het was best wennen in het begin: elk uur een ander vak en een andere leraar; huiswerk mee. Ook gymnastiek in de sportzaal met harde houten banken, een bok, paard, klimrek, touwen en als je dan van een lagere school komt waar we een enkele keer eens wat deden aan hoogspringen in de zandbak. Het eerste halfjaar haalde ik wel enkele onvoldoendes, met name voor algebra wat ik erg abstract ervoer. Ik ben toen ijverig mijn huiswerk gaan maken. In die periode ben ik ook veel kilo's afgevallen. Daarmee bleek ik mijn gedrag te kunnen sturen. Het touwklimmen ging toen wel beter dan toen ik de "Dikke" was. Tijdens de derde en vierde klas ook judo les gevolgd bij Staf de Moor in het Patronaat. Dit was wel goed voor mijn zelfvertrouwen, maar talent voor judo bleek ik toch niet zo erg te hebben.Ik moet vaak nog denken aan een oefening waarbij we begonnen met het maken van een koprol, daarna koprol over iemand die gehurkt zit,vervolgens over iemand die rechtopstaat met gebogen bovenlichaam ( hoogte ca 1 meter) en tenslotte werd de gebogen persoon vervangen door de leuning van een houten stoel (ook een meter hoog).Door de opbouw van de oefeningen was het verstandelijk heel goed mogelijk er over heen te duiken , maar eerst moest de mentale weerstand tegen de harde stoelleuning worden overwonnen. Resultaat: je loopt achter elkaar en ziet de en na de ander eroverheen springen tot je zelf aan de beurt bent en het dan ook durft te doen. Heel knap opgezet door Staf. Ik herinner me nog het aparte lokaal boven de gymzaal waar natuurkunde practikum werd gegeven en ook muziek beluisterd werd: Schubert -Der Erlkoenig ; Edith Piaf - "Non je ne regrette rien" als Franse les. De jaarlijkse kermis in Axel was een attractie voor mij, met name de grijpkranen die de blinkende horloges altijd net op het laatst lieten vallen en je dus bijna nooit iets won. De schiettenten heb ik ook veel bezocht en het lukte af en toe prijs te schieten en soms een foto. Ook de flipperkast ,die in het wachtlokaal van de ZVTM tegenover de school stond, had een een grote aantrekkingskracht op mij. Vele dubbeltjes zijn er in terecht gekomen. Wiskunde B was voor mij te taai vandaar de keuze voor Wiskunde A. Voorjaar 1966 was het examen: schriftelijk in Terneuzen en mondeling in Goes op de Markt.
Chr. MULO School, 1962
Eerste klas 1956 bij juffrouw Los.
Eerste klas 1956 bij juffrouw Los. Een klaslokaal vol met kinderen die , in mijn geval , voor het eerst een hele lange dag braaf stil zaten in schoolbanken.Ik kon geboeid luisteren naar de verhalen uit de Bijbel waar de dag steeds mee begon.Sommige leesboekjes hadden plaatjes en op een van die plaatjes stonden kinderen aan de rand van een sloot waarvan het water tot 15 cm onder het maaiveld stond. Dat beeld kende ik niet uit de polder waar het water minsten 1 tot 1,5 m onder het maaiveld stond.Ik vroeg niet waarom dit zo was en het werd ook niet uitgelegd. Tweede klas bij juffrouw Berman verliep naar mijn gevoel heel speels en gemakkelijk.Psalmversjes leren en die later op maandagochtend vóór de klas uit het hoofd opzeggen was voor mij een bijna onmogelijke taak.Het uit het hoofd leren en reproduceren van de elkaar opvolgende woorden en zinnen was voor mij een beproeving. ik denk dat deze oefening ook niet heeft bijgedragen tot het overwinnen van de angst voor het spreken in het openbaar. De derde en vierde klas was bij meester De Vlieger die heel spannend kon voorlezen.De vijfde en zesde klas was eerst bij (boven)meester Flipse en later bij (boven)meester Heida die ook aandacht vroeg voor Friesland de provincie waar hij geboren was. De vaderlandse geschiedenis werd uitvoering behandeld , echter over de geschiedenis van Zaamslag , een oude polder, dorp met een voormalig kasteel (de Torenberg) Tempelhoeve enz. werd niets verteld. Ik was jaloers op de jongens die op de school in de Polderstraat zaten en een dictaat over de geschiedenis van Zaamslag hadden gekregen van bovenmeester De Leeuw. Hier werd de eigen streek wel betrokken in de vaderlandse geschiedenis.
Christelijke School, 1956