Ontdek PLUS

Bernardien Jong

Kent 0 personen

MARRIED , 2 kinderen
Woont in -

    Bekijk het volledige profiel van Bernardien Jong en al je andere schoolgenoten!

    In SchoolBANK kun je GRATIS je scholen terugvinden en weer in contact komen met je docenten en schoolgenoten. Registreer je en begin meteen!

    Bernardien Jong heeft 7 klassenfoto's en kent 0 schoolgenoten. Benieuwd of jij iemand herkent?

    Meld je snel aan en vind jouw oud-schoolgenoten en klassenfoto's terug!

    Aanmelden

    De GO - Gemeenschappelijke Opleiding voor archief, bibliotheek, documentatie en informatieverwerking, zetelt in Den Haag.

    De GO - Gemeenschappelijke Opleiding voor archief, bibliotheek, documentatie en informatieverwerking, zetelt in Den Haag. Maar er worden in den lande op locatie opleidingen georganiseerd, zo ook in Utrecht. In het seizoen 1991 - 1992 volgde ik in de UB Utrecht, Wittevrouwenstraat 9-11 in Collegezaal AB de bibliotheekopleiding GO-A. Als deelnemers staan op de lijst vermeld: John Beckers, Louis Bentvelzen, Erik Blankers, Nel ten Brug, Alice Bruggeman, Jan Eichhorn, Harmien Folkers, Rinus de Graaf, Frank Heinen, Lukas Hekker, Bernhardien de Jong, Teunis Kamphuis, Joop Keja, Ellen Kempers, Marjo Konings, Soerendre Krishnadath, Heleen van der Linden, Gertie Michels-Bennenbroek, Annelies Mud-Guikers, Marijke Pette, Beno Radema, Arjan de Rooij, Gerdy Staverman-Laupman, Marielle van Tilburg, Marije van der Werf en Hetty Wijgerse-Plaisier. Docenten waren Marion Mertens (tevens onze mentrix), Hans Teunissen, Ineke van Oosten, Paul Schneiders, Dien Giltjes, Herman Ram; dhr. Kriek, mw. Van Wegen, mw. T. Notten, mw. M. Pruijser. Onze eerste les was op donderdag 29 augustus 1991. Wat onwennig om weer in de schoolbanken te zitten, maar het werd gaandeweg steeds leuker. Vakken als documentenkennis, inleiding collectievorming, geschiedenis van het bibliotheekwezen, titelbeschrijven, classificatiesystemen, terbeschikkingstelling, ontsluitingstechnieken, woordsystemen, bibliotheekautomatisering, CC & IBL, magazijnbeheer, informatiebemiddeling, bibliotheekbouw, public relations, specifieke dienstverlening, organisatie van de overheid: alles werd uitvoerig aan de orde gesteld. Dit eerste deel van de opleiding werd aan het einde van het jaar afgesloten met het maken van een werkstuk, wat me hoofdbrekens bezorgde. Ik combineerde het toen tevens met een uitgebreide computercursus WordPerfect en kon dus alle vaardigheden van die computercursus loslaten op dit werkstuk. Dat was het maken van een vergelijking van de Universiteitsbibliotheek Groningen met ieders eigen bibliotheek. Heel leerzaam. Ik had daarbij veel steun aan Marion Mertens. Begin januari volgden een paar proeftentamens. In februari het finale tentamen voor de kernmodule. Vanaf 6 februari ging ieder door met de door hem/haar gekozen vervolgmodulen. In mijn geval waren dat Titelbeschrijven/sorteren en Bibliografie; docenten waren Dien Giltjes, mevrouw T. Hessels en de heer Prins. Ik vraag me nu af of titelbeschrijven en sorteren zoals wij dat leerden heden ten dage nog zo wordt geleerd en toegepast. Gestoei met kleine papiertjes waarop titelbeschrijvingen waren afgedrukt, die we dan moesten sorteren/alfabetiseren. Een heel gemier! Ik denk dat veel van die vakken niet meer nodig zijn omdat dat werk door de computer is overgenomen. Dat ik heb geleerd om titelbeschrijvingen te maken is me goed van pas gekomen. Bibliografie was nogal taai, maar wel leuk om te weten dat er "boeken over boeken" bestaan. Ik heb het in mijn werk als gevangenisbibliothecaris echter nooit nodig gehad. De automatisering was in die jaren sterk in opkomst. De opkomst van centrale catalogi was in volle gang en er zou van alles gekoppeld gaan worden. Ik heb een paar jaar later nog een vervolgmodule Openbare Bibliotheek gedaan (2000) en heb tot op de dag van vandaag veel plezier van de GO-A opleiding!

    Stichting GO voor Archief B..., 1991

    Academie van Beeldende Kunsten: bijzondere tijd.

    Academie van Beeldende Kunsten: bijzondere tijd. Ik maakte Pierre Janssen mee als directeur, vlak voordat hij werd opgevolgd door de heer De Jong (ook wel grijze muis genoemd). Pierre Jansen was altijd erg zenuwachtig als hij een speech moest houden. Tijdens zo'n speech stootte hij zich een keer aan een lamp. Erg grappig. Het was net in de tijd dat het hele schoolsysteem t.g.v. de democratisering overhoop moest. Perspectieftekenen, anatomie, ach, dat was toch allemaal niet nooodig. Je moest je vooral lekker voelen waar je mee bezig was. Uit het eerste jaar herinner ik me stillevenschilder Seelen, die altijd een beetje vreemde uitspraak van medeklinkers had: zo sprak hij Peter Harskamp's naam altijd uit met Hargggsskamp. Ik herinnerde me ook de plotselinge dood van klasgenoot Jan Terstegge, overleden in zijn slaap toen hij voor het eerst in zijn atelier ging slapen! Hij was hartpatient. Diergaardetekenen in Blijdorp op zaterdagochtend. De vieze koffie uit de kantine (er zat een houten roerstaafje in; daarom noemde ik die koffie "Wooden Soup"). Gijs Voskuyl was een prima tekenaar, al werd ik wat zenuwachtig van hem als wij tekenen naar model hadden. Hij werd daar een beetje hyper van en kwam dan, met op en neer wippende wenkbrauwen en brede Prodent-grijns dicht naast je staan. Hij tekende zelf vaak mee en was dan zo precies met het uitbeelden van het model, dat je bij wijze van spreken op elke schaamhaar de hele klas weerspiegeld kon zien in het glimlichtje. Uit het leerjaar 1971-1972 kan ik de volgende klasgenoten noemen: Ton van Dalen, Ferdinand Didden, Frieda van Dijk, Marjorie van Geenhuizen, Suze van Groningen, Yvonne Heruer, Victor Honig v.d. Bossche, Krijn Meuldijk, Carla Raadsveld, Erica van Raalten-Hagoort, Marianne Ras, Thea Schmidt-van Doorn, Frans Schoonen, Ben Sleeuwenhoek, Frank Storm, Rene Tosari en Peter Verhoef. Otto Dicke was een inspirerende leraar. Ik genoot vooral van de muziek die hij tijdens de les afdraaide op een grote bandrecorder. Concerto d'Aranjuez, bijvoorbeeld. Leraren van wie ik les had waren o.a. Jan Kuiper, hr. De Vos, Kees Franse, Ben Aalbers, Wim Smorenburg, Krijn Giezen en Toon Wegner. Leerde heel veel van hen. Helaas liep het in het vierde jaar heel gek. Eerst met modelschilderen: ik had een doek geschilderd, twee docenten kwamen kijken en begonnen onder luid gejoel en gelach het hele schilderij te verpesten/veranderen. Ik moest het me vooral niet aantrekken, zeiden ze. Toen ze klaar waren heb ik de hele rotzooi eraf gehaald en ben de les uitgelopen. Voelde me behoorlijk kloten. T.a.v. mijn eindexamenproject (toegepaste grafiek voorstellende de teksten uit het evangelie van Matteus, zoals Bach ze getoonzet had, zo wilde ik ze uitbeelden) voelde ik me aanvankelijk enorm gesteund door mijn klasseleraar en de twee begeleiders van mijn project. Maar plotseling hoorde of zag ik niets meer van ze. Begin '72 moest ik echter bij de heer Geurts (onderdirecteur) komen met mijn ouders en werd me verteld dat ik "maar beter naar de grafische school kon gaan". Wat een onzin!!! Ben van school gegaan en kreeg toen kortstondig een baantje als assistent grafisch verzorgster en heb niet meer getekend en geschilderd. Op de academie had ik weinig vrienden. Wel noem ik Renee Sampiemon, met wie ik gelijktijdig de opleiding startte. Ik heb nog steeds contact met haar.

    Academie van Beeldende Kuns..., 1968

    Hazelhorst Delft, St.

    Hazelhorst Delft, St. Olofsstraat 19. De school lag pal naast een kerkje en aan de andere kant was een industrieterrein waar men nogal veel lawaai produceerde. De school is ook alweer AFGEBROKEN. Wat een prachtig schooljaar was dat. Na de ULO en een vervelend jaar op de huishoudschool was dit een verademing. Elke dag met de trein van Leiden naar Delft; we reisden met een groepje en soms mochten we wel eens voorin zitten bij de bestuurder! Veel plezier gehad met toenmalige klasgenoten. Riccardo Baldoni, Bob Steiginga, Pieter van de Most van Speijk, Fransje Krol (ja Fransje, het klopt, ik was in die tijd dol op Wally Tax! En wat was ik jaloers op jouw Fiat 500). Les van Eric Pape (etsen); hij spaarde ouwe knollen ofwel horloges aan een ketting. Hij had er een heleboel en ik vond ze schitterend. Boeke bracht de koffie rond. Ik vond de groepslessen voor acte handvaardigheid niet leuk. Maar ik legde er wel een basis om te kunnen worden aangenomen op de academie van beeldende kunsten.

    Hazelhorst, 1967