Lijfstraffen waren vroeger op school heel normaal. Wie in de 19e eeuw niet luisterde, kreeg een vogel van stof naar zijn hoofd gegooid. Deze moest dan worden teruggebracht naar de leraar. Dat wilde je liever niet, want hij stond je op te wachten met een stok. Hoewel Nederland het eerste land was die lijfstraffen op school verbood, hebben we een heel lijstje verzameld hoe je vroeger gestraft werd op school.
1. De pechvogel
Vroeger stond er in elke klas een vogel van stof die gevuld was met zand. Als je het heel bont maakte, was de kans groot dat de leraar deze vogel naar jou gooide. Deze moest je vervolgens terugbrengen naar de leraar. Hij stond je dan op te wachten met een stok of wat anders wat keihard was. We hoeven je waarschijnlijk niet uit te leggen hoe blauw je thuiskwam. Leg dat maar eens uit …
2. De plak
Was je ongehoorzaam? Dan was je ook bang voor de plak. Dit was een soort van houten grote lepel. Als je brutaal was, moest je vooroverbukken met je broek op je enkels. De klap was altijd zo hard, dat deze een paar klassen verder op nog te horen was. Dat je de rest van de dag nog op de harde houten schoolbanken moest zitten, was dan ook geen pretje.
3. De roe
Ook de roe hoort thuis in dit rijtje. Wie stout is krijgt de roe. Iedereen kent het populaire Sinterklaasliedje wel. Echter is dat helemaal geen leuk liedje. Wanneer je over de grens van de leraar was gegaan, moest je met beide handen voor hem staan met je handpalmen naar beneden. Met dunne takken sloeg hij dan keihard op je tedere vingers.
4. De liniaal
Had je leraar geen roe bij de hand? Dan werd er vaak een liniaal gebruikt. Hier hoeven we geen woorden meer aan vuil te maken. Au …. De tranen sprongen in je ogen bij elke klap. Echt bizar dat dit vroeger een normale gang van zaken was.
5. Ezelsbord
Vroeger werden ook psychische straffen als effectief gezien. Er werd vooral ingespeeld op je schaamtegevoel. Zo zou je je de volgende keer wel bedenken voordat je de regels weer wil overtreden. Het ezelsbord was hier een voorbeeld van. Als je iets stouts had gedaan, kreeg je een zwaar bord om je nek waarop stond dat je wat had geflikt en dat je een domoor was. Hiermee moest je de hele dag in de hoek van de klas blijven staan. Soms moest je hiermee buiten de school gaan staan, zodat iedereen kon zien hoe stout je was geweest.
6. Blok aan het been
Als je pech had, kon je ook een blok aan je been krijgen. Dit was een groot houten blok met metalen schakels. Deze kreeg je om je been – je kon letterlijk geen kant op. Tot in de 19e eeuw was deze straf gebruikelijk.
7. In de hoek staan
Naarmate de jaren verstrijken, komt er steeds meer protest tegen de lijfstraffen op school. De leraren konden geen kant meer op en bedachten een nieuwe straf: een stout kind urenlang in de hoek laten staan. Je mocht dan alleen in de hoek staan en kijken. Je haalde het absoluut niet in je hoofd om achterom te kijken. Want dan…
8. Op de gang staan
Deze straf was eigenlijk niet heel erg: op de gang staan. Vaak was het wel gezellig en had je even de tijd om tot rust (en zinnen) te komen. Toch was je altijd wel weer blij als je terug de klas in mocht.
9. Strafregels schrijven
Wie kent het niet, strafregels schrijven? Dit is de enige strafmethode die tegenwoordig nog wordt toegepast. Vaak verwezen deze zinnen naar hetgeen wat je als kind fout had gedaan. De zinnen moesten net zo vaak worden opgeschreven als de docent wilde. Soms wel 100 keer. Daarna had je altijd spierpijn in je hand.
Meer blogs:
Reacties 80
Ik zit zelf niet op twitter en facebook enzo, maar via anderen lees ik nog wel eens wat op die asociale media. Het valt me elke keer weer op dat leraren vandaag de dag nog steeds lang niet mals zijn in hun commentaren. Anderen willen straffen zit er blijkbaar gewoon ingegoten. Als er wat rottigs uitkomt dan blijkt het vaak een leraar, iemand die in de zorg werkt, een lhbtiq'er of een vaccinatieverslaafde te zijn. Gek is dat. Allemaal mensen van wie je het juist helemaal niet zou verwachten.
Geloof niet dat ik je helemaal begrijp. O, w8 ff, je bent de 'allochtonen' in je rijtje vergeten......
Let er maar eens op, dan zal het je ook opvallen. Nee, bij allochtonen heb je daar niet zoveel last van. Daar woon ik tussen en geen slecht woord komt eruit. Maar misschien heb jij daar rare praat uit horen komen?
Heb nog nooit rottigheid van LH-etc. meegemaakt. Kan me daar ook niks bij voorstellen. Wat een vaccinatieverslaafde is weet ik niet. Iemand die geen corona heeft of zal krijgen en toch verrot is? Hum, dacht dat alleen corona-ontkenners(zoals Willem E) verrot waren........
Strafregels moest ik 1 x op de MULO. Niet gedaan, want ik vond het niet terecht. Leraar trok uiteindelijk aan het kortste end. Werd er erg recalcitrant van. Was mijn eerste grote botsing met het 'gezag'.
Jazeker werd ik met een liniaal zo hard dat in stukken door de klas vloog , Kortenearschool Enschede ,Kasper Kaspers
Ik was, als linkspootje, natuurlijk altijd de dupe en kreeg nogal eens een tik als ik weer links aan het schrijven was met de kroontjes pen. De punt van het kroontje ging natuurlijk stuk en met je linkerhand smeerde je natuurlijk de inkt over je schrift. Mooie smeerboel met die inkt rotzooi. Wat was ik blij met de komst van de balpen !! Enig voordeel was wel dat ik thuis uiteraard met links schreef en op school met rechts, en nu meer dan 60 jaar later kan ik nog steeds met beide handen schrijven.
Ja inde tweede klas sloeg de meester met een platte liniaal op binnenkant van een van mij handen Hij hield mijn hand dan vast. Ook in de hoek staan in de klas of op de gang was vrij normaal in alle 6 klassen hoor .
Met afschuw lees ik de positieve berichten over de LTS te Beilen, helaas moest ik er zelf ook naar toe ondanks veel tegensputteren naar mijn ouders toe. Wat ik heb gezien en meegemaakt is alles behalve positief mbt de LTS te Beilen. Ik heb gezien dat dhr Raas ( engels docent ) een medeleerling over de tafel heen sloeg. Dhr de Noord ( handvaardigheidsleeraar ) ook een medeleerling mishandelde doordat zijn lelijk eendje was aangereden door hen. Dhr Tijdeman vond het nodig om met zijn houten duimstok over je vingers heen te tikken als je iets niet goed deed. Zelfs de directeur dhr Lasscher werkte eraan mee door onverwachts een schop onder je kont te geven. De grootste beul van Beilen was echt dhr Bijleveld ( gymleraar ). Wanneer je een opwarmronde liep stond hij naast je en sloeg zonder reden in je maag. Logisch dat je roept Ouwe ( op zijn drents ) omdat je pijn hebt op dat moment. Hierop kreeg je nog meer klappen van hem. Zelf heb ik dit helaas ook mee mogen maken en erger. Ik heb er op een gegeven moment gekneusde ribben aan overgehouden doordat dhr Bijleveld ( de beul ) het noodzakelijk achtte om mij in elkaar te slaan omdat ik een verkeerde les had gemaakt van maatschappijleer. Zelf wilde ik bij thuiskomst de politie inschakelen, helaas luisterde ik toen nog wel naar mijn ouders waardoor deze Beul van Beilen ermee weg is gekomen. Hij zal nu wel niet meer in leven zijn, anders had ik hem alsnog ter verantwoording laten komen voor het gerecht. Je kunt het met mij eens zijn of niet ( dat recht heeft een ieder ) maar, deze praktijken wat er gebeurde op de LTS te Beilen was en is niet normaal. Ik kan het ook niet anders verwoorden dat er pure mishandelingen plaatsvonden op die school en men er helaas mee weg is gekomen. Hetgeen ik spijt van heb is dat ik geen aangifte heb gedaan van alle mishandelingen die ik heb gezien en helaas heb meegemaakt. Mocht het zo zijn dat er 1 van deze leraren dit leest, dan hoop ik dat u beseft dat u er genadig mee weg bent gekomen, als het aan mij had gelegen was het totaal anders gegaan en had de LTS gesloten kunnen worden en de betreffende leraren voor het gerecht mogen verschijnen om verantwoording af te mogen leggen.
Zo ging meester Ras in Budel op de Aloyisiusschool ook tekeer. Ook hij is er mee weg gekomen. Was een "naziachtige" beul voor de kinderen de kinderen die bij hem in de concentratiekampachtige 4e klas zaten.
Helaas heb ik dit ook moeten meemaken op de LTS te Beilen. Daar was het normaal dat je in elkaar werd geslagen door de gymleraar ( dhr Bijleveld alias de beul van Beilen ), je een tik met een duimstok kreeg over je handen van dhr Tijdeman ( houtbewerkingsleraar ). dhr de Noord ( handvaardigheidsleraar ) een medeleerling mishandelde, dhr Raas ( engels docent ) een medeleerling over een tafel sloeg en tot overmate van ramp zelfs de directeur dhr Lasscher je een beste schop onder de kont gaf. Kortom vele mishandelingen gezien en meegemaakt daar helaas.
Werd door meester Ras op de Aloysiusshool in Budel in de 4e klas (ongeveer 1960 - 1961), evenals de rest van de klas dagelijks afgerost met een Spaans Rietje of aanwijsstok. Als je dan huilde zei hij misprijzend en sadistisch "trekt een gezicht van een postzegel van 4 cent". Hij was de schrik van de school. Heb hem, toen ik een jaar of 17 was, in een plaatselijk café met plezier een koek van eigen deeg gegeven met een billartkeu. Sloeg hem zo hard ik kon, op dezelfde manier zoals hij in de klas te keer ging. Hij begreep het meteen. Dit gaf een geweldig gevoel, eindelijk revanche.
ik ben er niet slechter van geworden, maar in de jaren 60 waren ze op school de baas, en we werden daar opgevoed met discipline orde en tucht. Was je discipline niet in orde of er was geen orde in de klas dan kon je voor die tijd de klassieke straffen verwachtte die bij ons uitgedeeld werden. Ik heb deze straffen ook gekregen en mogen ondergaan. Op je knieën voor het schoolbord. ook onze handen werden niet gespaard, de ene onderwijzer gebruikte de liniaal waarbij je de handen naar voren moest houden en de handrug naar boven waarna er klappen uitgedeeld werden, bij een andere onderwijzer die gebruik maakte van het zgn. rietje moest ik mijn handen laten zien met de handpalm naar boven waarop enkele klappen volgde. Ook leerde ik hier wat het was om strafwerk te maken of strafregels te schrijven. Ik had nadat de schoolbel was gegaan nog gepraat in de rij en moest samen met een schoolgenoot uit een andere klas die te laat kwam ons melde bij de onderwijzer in de 6 klas, we moesten in deze klas onze straf ondergaan en we moesten op onze knieën plaats nemen voor het schoolbord. We zaten met onze rug naar de klas toe, er gebeurde iets in de klas en de onderwijzer deelde aan de heel de klas flink wat strafwerk uit het overschrijven van gedeelte van de catechismus. Ook wij werden met zijn tweeën als leerlingen van die klas beschouwd en kregen ook te horen dat we dit strafwerk moesten maken, en op het zelfde moment als de andere leerlingen het strafwerk moeten inleveren. Dit was de enige keer dat ik van een andere leraar straf heb gekregen i.p.v. mijn eigen leraar die je normaal strafte. Toen ik hem in de 6 klas als leraar kreeg wist ik al wat ons te wachtte stond als hij straf ging uitdelen, ook toen werden wij als gehele klas bestraft, en ook individueel hebben wij de nodige en diverse straffen mogen ontvangen
Het was een aparte onderwijzer, meneer Ten Hoove (wanneer ik dan de naam goed schrijf), Anthoniusschool te Nijverdal, hij voor 4de klas (zou nu groep 6 zijn), vond het nodig mij met vlakke hand in rij voor 3e klas klap in gezicht te geven omdat ik even niet netjes in rij stond, gek toch dat dat je bij is gebleven, eind jaren 60 dan heb ik het over, het respect voor leerkrachten komt niet uit het fysieke maar uit gedrag van de onderwijzer, dat geldt voor toen maar vandaag ten dage net zo goed, de beste leraren die ik heb gehad, basisschool vwo en later hadden natuurlijk doen en laten, respect is dat voor wie je onderwijs geeft
Ik heb in de hoek gestaan. Na dat ik iemand een bloedneus had geslagen
De lineaal herinner ik me nog goed...de leraar was aan zijn laatste schooljaar bezig voordat hij met pensioen zou gaan en was nog hoofd van de school ook.... Vandaag zou ik hem bij de strot gegrepen hebben,maar ja...dat mocht toen nog niet....
Ik heb diverse malen de constructie van het gebouw en dan met name de hoek mogen onderzoeken.
Ja in de 6e klas kreeg ik een klap van de onderwijzer en heb daar epilepsie van over gehouden
ik mag toch hopen dat je vader die kerel flink te pakken heeft genomen
Veel straffen ondergaan. In de hoek staan, klap met liniaal, gooien met bordenwisser, aan m'n oor trekken en in de gang staan. Het is allemaal goed gekomen ook met de gevolgde studies.
ja heb ik ook gehad of met 2 vingers tegen je slapen
Strafregels.... heel veel strafregels. En op de gang staan, wat inderdaad niet echt een straf was.
De broeders sloegen je met twee handen tegen je slapen en riepen dan: "Ik krijg een punthoofd van je!"
Straf noem ik het niet, maar. In Den Haag op de Lismanschool hadden we een leraar, weet zijn naam niet meer. Als je niet wist hoe je moest delen door een breuk, tilde hij je op en hield je ondersteboven. Dan wist je het wel: vermenigvuldigen met het omgekeerde
nee, dat is geen straf, het is een didactisch hulpmiddel ..... ha ha. het is wel een manier om iets nooit meer te vergeten.... dit doet me denken aan een wiskundeleraar, die - toen een klasgenoot niet meer op het woord variabele kon komen. hij begon het liedje "faria faria faria" te zingen en te eindigen met: vahariabúlú. dat zong hij dicht bij het oor van die klasgenoot. misschien is het bij de klasgenoot niet doorgedrongen, vanwege deze onvoorspelbare reactie van de leraar, maar ik als toeschouwer ben het nooit meer vergeten.
nee, dat is geen straf, het is een didactisch hulpmiddel ….. ha ha. het is wel een manier om iets nooit meer te vergeten…. Dit doet me denken aan een wiskundeleraar, die – toen een klasgenoot niet op het woord 'variabele' kon komen, het liedje “faria faria faria” begon te zingen en te eindigen met: vahariabúlú. Dat zong hij dicht bij het oor van die klasgenoot. misschien is het bij de klasgenoot niet doorgedrongen, vanwege deze onvoorspelbare reactie van de leraar, maar ik als toeschouwer ben het nooit meer vergeten.
ik zal niet zeggen dat het allemaal goed en in orde was . MAAR we hadden wel respect voor anderen, ouderen `,en andermans spullen' en dat is er {nu bijna} niet meer . En dat mis ik en heel veel ouderen. je bent gewoon bang om ergens iets'over te zeggen ,want je wordt gewoon door de jeugd aangépakt.
Leuk om terug te lezen wij moesten onder de bel gaan staan en die was voor de deur van de Hoofd meester meneer Klop
In de hoek staan,maar dat was niet zo erg hoor. Lilian
Door de dominee mer eenl liniaal geslagen, doordat andere leerlingen mijn schoenen door de klas schopte,ik had ze uitgedaan vanwege zere voeten
Het was sadistisch en gemeen. De docenten die dat deden reageerden hun misplaatste woede op onschuldige kinderen. Was Nederland echt het eerste om lijfstraffen af te schaffen? Ik vond het altijd heel autoritair op school in Nederland, vooral vergeleken met Engeland en Australië waar ik nu woon. Gevlucht van een mishandelende opvoeding in Nederland. Nog steeds nachtmerries, 50 jaar later. Het ergste is dat ze nooit erkend hebben dat mishandeling was.
Volgens Wikipedia was Polen het eerste land om lichamelijke straf af te schaffen, gevolgd door Zweden in 1958. Dus niet Nederland.
Als je ouder bent kijk je toch met wat nostalgie terug naar de goede oude tijd. Ik zat in de klas bij Meester de Brie. Hij was best wel een aardige meester, maar streng, en als je maar even iets tegen je buurjongen zei werd je naar voren geroepen. Meester de Brie zat op zijn stoel. Je moest naast hem staan en dan trok hij je over zijn schoot. Dan tilde hij zijn rechterhand hoog in de lucht, en bracht die dan met grote snelheid en kracht in botsing met het zitvlak van je korte broek. Dat werd een keer of tien herhaald. Meester de Brie had altijd een vette grijns. Hoe vreselijk was dit? Ach, in die tijd kregen alle jongens heel vaak een pak op hun broek van hun vader, die het veel harder deed. Dus, nee, we vonden het niet erg. Het hoorde bij het leven, en je accepteerde het gewoon. Als je naam werd geroepen liep je gewoon naar voren en ging je gedwee liggen over de knie. Je schrok even van de klappen maar je kreeg een lekker warm gevoel in je billen, dat wel een uur duurde. En je genoot even van de persoonlijke aandacht van de meester, en van de klas, die geboeid naar het tafreel keek. Ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje jaloers was van jongens die het veel vaker kregen. Ik weet nog dat Henk Haak heel vaak over de knie ging. Ik vroeg hem een keer hoe hij het vond om zo vaak een pak op zijn broek te krijgen. "Ach," zei hij, "je went er wel aan." Ik zou best wel in een tijdmachine willen stappen om het nog eens mee te maken!
Tijdens de lagere schoolperiode ben ik vooral vanaf de vierde klas ontzettend vaak en hard op mijn hoofd geslagen met de vuist of vlakke hand van de leraar. Zo hard dat ik sterretjes zag , duizelig en misselijk werd. Die leraar kreeg op jonge leeftijd een hersenbloeding, kon niet meer spreken en zijn handen niet meer gebruiken. Er is rechtvaardigheid. Moest naar een verpleegtehuis.....
In die zelfde periode ook door een kwekeling net zo hard geslagen. Als leraar is hij later ontslagen en jaren in de gevangenis door gebracht. Reden: mishandeling....
noemen ze dat 'karma'?
Gewoon een keer in de hoek staan ben ik ook niet slechter van geworden of strafregels schrijven. Wel hadden wij een onderwijzeres in de 2e klas die plakte briefjes op je tafel met de mededeling ik ben dom of ik ben een ezel of ik ben lui. Toen ik dat thuis vertelde is mijn vader naar de school gegaan en is de onderwijzeres ontslagen. Daar help je echt niemand mee met dat soort acties. Ook ben ik niet voor lijfstraffen, alhoewel ik soms wel eens de neiging heb om tegen een vervelend kind van een ander te zeggen een goed pak slaag zou misschien toch wel leren dat niet alles mag.
we hadden in de derde klas een onderwijzer die sloeg met de lat en net zo lang tot je jankte van ellende. In de klas zat ook een dik dom jongetje maar die was zo slim om een pak kranten in zijn broek te doen en dan lachte hij als van den Belt sloeg. die werd dan razend. Een ander kind kreeg eens de borstel naar zijn hoofd gegooid . die mIste zijn hoofd op een haar na. Hij moest hem terugbrengen maar zei "je hebt hem zelf gegooid , je gaat hem zelf maar halen" Van den Belt boos en dreigde met van alles. Okay zei Peter, stond op , pakte de borstel en gooide hem keihard naar de onderwijzer. Hij miste zijn hoofd op een haar na. De groeten zei Peter en liep de klas en de school uit. Een kwartier later was hij terug met zijn vader en B heeft nooit meer een vinger naar hem uitgestoken. Peter was niet briljant,zat al voor de derde keer in de derde klas maar hij had backup van thuis. En Loek die kreeg strafwerk. alle gebeden uit de kathechismus. Kreeg een velletje papier mee en meldde de volgende dag dat hij het niet had gemaakt omdat er te kort papier was meegegeven. Dan morgen 2 x. ook niet, dan 4 keer...... de klas was doodsbang en Loek ook maar hij zei dat zijn vader het 'smiddags wel zou komen uitleggen.... Het strafwerk werd nooit ingeleverd. kort daarna ging van den Belt met ziekteverlof en de klas leefde helemaal op. Het was 1955. En toen de laatste maand in de 6de klas in 1959. Japie moest voor het bord staan. Na een tijdje begon hij met twee vingers te engelen omdat hij naar de wc wilde. de klas reageerde maar Kerklaan negeerde. Japie gebruikte het grote schoolbord als pispaal. Het was veel en het stok behoorlijk. Kerklaan woedend en kreeg als reactie "ja ik ga niet in mijn broek pissen als jij me niet laat gaan" Slaan was er toen niet meer bij.
Op de lagere school werden regelmatig klappen met liniaal of blote hand uitgedeeld. Op de MAVO was er ook 1 leraar die sloeg, dan moest je eerst naar een magazijn komen en daar kreeg je dan een paar klappen. Deze man was van de ene dag op de andere dag verdwenen.
Ik werd regelmatig geslagen, waarbij de kinderen in de klas hun adem inhielden... Ik ga geen klaagzang houden hier maar was klein, tenger met been beugeltje en verhoogde schoen en snel uit mijn evenwicht. De juffrouw, sloeg me hard, toen ik, staand op het trapje voor het schoolbord, een verkeerd antwoord gaf en er keihard afviel. Later had ik een meester, die mij zo hard met zijn zegelring op mijn oor sloeg, dat ik duizelend uit de bank viel. Daarbij gebeurde het altijd, als mijn ouders, (schippers) in het buitenland waren. Ik ben inmiddels een sterke vrouw geworden maar ben blij dat mishandeling op deze manier niet meer voorkomt en er aandacht aan wordt besteed op scholen. Ik heb tussen de genoemde twee onderwijzers, ook een heel leuke, lieve gehad. Daar heb ik goede herinneringen aan.
Op de lagere school in de eerste klas hadden wij een juf. Als je wat deed moest je voor het schoolbord staan deed je dan nog wat gooide ze de bordewisser naar je toe.en als je schoolmelk niet te snel op dronk kreeg je een tik met een lineaal op je handen.
Niet alleen in de 19e eeuw. In de jaren '60', '70 en '80 van de 20e eeuw nog steeds gemeengoed is mijn ervaring. Zowel op de lagere alsook op de middelbare school. Menig liniaal en klappen met de vlakke hand aan de kop gehad en meestal uit onverwachtse hoek. En ze kwamen er meestal nog mee weg ook. Ik was vaak niet de braafste, maar lijfstraffen?....Schandalig.
Straf 7,8 en 9 komen mij wel bekend voor. Op de gang hing een grote vogelkaart en na een tijdje kende ik de meeste vogels. Het schoolhoofd zag mij weleens staan en ging eens de klas in. Het leverde mij een klap op in zijn kamer en mijn vader kwam op school. De juffrouw was een aardige vrouw, die net was omgeschoold vanuit het Rode Kruis en moest leren orde houden. Ze kwam ook een keer bij ons thuis om met mijn moeder te spreken. Ik begreep toen wel om wat minder stout te zijn. Mijn vader sprak ook met een oom uit het onderwijs en die stelde dat een man voor de klas een oplossing zou zijn en dat bleek ook. De humor van die man was voor mij de beste medicijn en ik werd ook wijzer. Al met al kijk ik al heel lang terug op een degelijke basisopleiding waar ik mijn hele leven plezier van heb gehad. En de basis was voor een, uiteindelijk, universitaire studie en loopbaan. Je moet je talenten gebruiken en iedereen heeft die. Als ik hoor en lees hoe slecht het onderwijs tegenwoordig is, heb ik geen klachten.
Ik heb een lange medische geschiedenis . Een probleem daar van is slecht ontwikkelde long en lucht wegen . Had moeite om mee te komen op school . De juf van de eerste en twee klas had daar een vreemde oplossing voor , laten we het daar op houden . Heb lang terug bewust gekozen niet naar reünie te gaan . Uit zelf bescherming . De haat jegens deze Juf is er nog steeds . Maar destijds zo erg, dat ik mij afvroeg wat er zou gebeuren als ik oog in oog met haar zou staan . In de 3 klas stond er een echte Leraar voor de klas . Die de schaadde bevestigde van de Juf die gelukkig vrijwillig vertrokken was . Lang af gevraagd hoe deze jonge vrouw Juf kon zijn .. En kreeg deze eeuw daar antwoord op . Dochter van een geldschieter en Kerkraads lid .
Ik ben nu wel benieuwd naar die "vreemde oplossing" die de juf had voor het niet mee komen op school....
Kwam neer op kleineren en schofferen . Ze sprak vaker uit waar ik zou horen . Iets waar ze later zelf les zou hebben gegeven. Vermoed dat ze en volwassen werd en ervaring kreeg . Want zou dat heel goed gedaan hebben . Te vroeg te snel . En zeker veeeeel te Jong .
Op de basisschool heb ik de laatste 3 jaren dezelfde onderwijzer gehad. Het was een man met weinig geduld. En ikzelf was een dromer. Maar ook behoorlijk bij de tijd. En die combi irriteerde hem mateloos. Ik zal 1 voorval vertellen: blijkbaar had ik weer iets verkeerd gedaan. Ik moest nablijven. Maar zoiets vergat ik weer onmiddellijk. Na school liep ik dus de school uit om naar huis te gaan. Toen ging het raam van het klaslokaal open en de onderwijzer hing naar buiten en schreeuwde: ........... (mijn naam), kom onmiddellijk terug!!! Ik dacht oepsie, ik doe net of ik hem niet hoor en zie.... en ben snel naar huis gegaan. Nog geen 10 minuten later stond hij briesend bij mijn moeder voor de deur. En wat zei mijn moeder? Pak haar maar eens flink aan hoor!! Nou dat heeft hij gedaan. De volgende dag was het weer mis. Hij pakte mij beet en smeet mij van voor in de klas door het gangpad naar achteren. Zó hard, dat ik met mijn heup tegen de sleutel van de daar staande Bruynzeelkast aanklapte, waarop die spontaan afbrak. Ik heb weken met een zwarte heup rondgelopen. Ook kreeg ik regelmatig een krijtje naar mijn hoofd gesmeten wanneer hij vond dat ik niet oplette... Later ben ik uiteindelijk zelf in het onderwijs terecht gekomen. Mijn eigen ervaring heeft mij toen doen besluiten nooit langer dan 1 jaar bij een groep te blijven. Want in elke groep zitten wel 1 of meer kinderen waar je toch een mindere klik mee hebt. En ik wilde niet dat dat hen zou hinderen bij hun ontwikkeling. Dat principe heb ik volgehouden totdat ik ging werken op de eerste Jenaplanschool van Rotterdam in de Alexanderpolder. En toen hield je 3 jaar je leerlingen bij je. Gelukkig hadden we 3 parallelgroepen. Dus toen ik een keer een leerlinge had waar het echt niet mee ging, kon zij naadloos overstappen naar een andere groep. En uiteindelijk konden we toch weer door 1 deur...
Ik moest vaak nablijven. Totdat de meester dhr Wisman mij vergeten was en de congierge bij het afsluiten in de klassen ging kijken en mij daar nog zag zitten........
ik had een non en die schopte je zo in de rij als het haar niet beviel dat was haar manier schoppen
Op de basisschool moesten we bij straf onder de klok in de hal staan. Iedereen kon dan zien dat je straf had. Soms was het ook best gezellig als anderen naar de wc moesten, dan kon je even praten met elkaar. Op de LHNO school werd je naar een Non gestuurd die hoofd van school was en werden je ouders soms gebeld of je kwam in een boek te staan.
Ik heb een keer in de hoek moeten staan. En net op dat moment kwam de schoolfotograaf om buiten de school een klassenfoto te maken. Ik stond dus heel alleen in de hoek, tot Juf Stapensea me kwam halen. Ik sta dan ook heel blij op de foto.
Ik kan me nog goed herinneren dat je voor straf in de hoek moest gaan staan, armen "over elkaar" en de wijsvinger op je lippen houden. En dit was in enkele klassen na elkaar zo als ik me goed herinner.
Zelf alleen een keer in de hoek moeten gaan staan omdat ik een hangslotje bij me had, dat mens had denkelijk hekel aan me maar dankzijn de hoofdmester/directeur mocht ik naar een andere klas. Mijn vader is wel geslagen met een Spaanse rietje en dat heeft die leraar geweten ook. Mijn opa is naar de school toe gegaan en heeft die leraar even laten voelen hoe het was om geslagen te worden. Daar mijn opa van boeren afkomst was en een paar flinke kluiten van handen had zou de leraar zeker niet lekker hebben gevonden. Zelfs de veldwachter gaf hem groot gelijk blijkbaar had ook hij op die school op Durgerdam gezeten.
Iets wat in deze tijd echt niet meer kan: Wij hebben heel veel scholen gezien in en om Veldhoven ondat onze school nog niet klaar was in Zonderwijk. Het volgende gebeurde in de 2e of 3e klas op de nonnenschool in Oerle Ik en Toon Meulenbroek en of Gerry Sweers of Charles v Zwol stonden buiten met elkaar te praten in de line up om naar binnen te gaan. Meneer N....n sloeg ons toen een voor een na elkaar recht in het gezicht. Toon en ik hebben hem nog in het vervolgonderwijs gehad en als hij ook maar zijn hand opgeheven had tegen ons had hij gelijk een mep gekregen Alleen toen waren we groter dus gedroeg meneer N zich beter verwacht ik. We hebben hem hier later nooit op aangesproken wat we zoals ik me nu realiseer wel hadden moeten doen.
Ben een keer de klas uitgemept, omdat ik weigerde het Wilhelmus te zingen. Toen ik weer eens een keer in de hoek moest staan, liet ik van daaruit een paar medescholieren een briefje met een gedicht zien, waarop een leerkracht bespot werd. Toen de invalmeester, die mij in de hoek gezet had, het wilde zien, stopte ik het in mijn mond, kauwde het fijn en slikte het in. Toen ik een andere keer naar de gang gestuurd was, kwam een meisje, dat moest plassen, de gang op en nam me mee naar de meisjes-WC. Gelukkig merkte de juf dat niet. Aan het Wilhelmus en aan schoollucht heb ik nog steeds een hekel.
In de hoek staan
we hadden in de klas een ventje met een hele grote mond. en onze leeraar heeft hem aan zijn wang uit de de schoolbank getrokken en gewaarchuuwt dat hij nu rustig moet zijn . die jonge is toen uit de klas gelopen en heeft uit een nieuwbaugebiet om de hoek zijn grote broer gehaalt. ze kwamen dan zamen in de klas en de grote broer zij tegen de leeraar "als jij dat nog eens doet kom ik en dan krijg je van mij. wij waren in de klas met 34 klasgenoten helemaal perplex van dit avontuur.
in welk jaar was dat?
Inde hoek staan, in de prullebak staan, strafregel en AO boekjes (over) schrijven, op de gang staan, nablijven, vroeg melden, slaan met lineaal op bovenkant handen....
Ja, ik heb in de hoek gestaan en op de gang. Mijn broer, die 4 klassen hoger zat, werd nog met een liniall geslagen en tegen zijn been getrapt als zijn been buiten zijn schoolbank was. En hij werd in ht kolenhok opgesloten, onder de middag vergat de meester om hem eruit te laten. Mijn moeder ging naar die meeaster toe en vertelde hem de waarheid. Hij was een wrede meester.
Nablijven heb ik ook moeten doen want ik giechelde altijd. Soms deed ik het express want ik was verliefd op een bepaalde meester, ik was 8 jaar. Hij gaf als straf nablijven en een kind in zijn bovenarm knijpen, dat kind hield daar een blauwe plek van over. Een jongethe dat mij een keer in mijn maag stompte moest strafregels schrijven en die aan mij geven voordat ik ze aan de juffrouw gaf. De wrede meester zijn naam was Bruin of Bruisma, ik heb nooit bij hem in de klas gezeten gelukkig, want sommige kinderen moesten na de derde klas naar een andere school, er waren er te veel op de ene school en niet genoeg op de andere. Misschien herinneren sommige mensen dit nog? Lenie Toren.
Mijn vriendje werd in de 3e of 4e klas door de juf letterlijk aan zijn oor over haar bureau heen getrokken, omdat hij zijn werk niet af had of slordig geschreven had (ofzo). Volkomen onterecht, want het was helemaal geen kwade opzet van hem. De hele klas keek geschokt toe. Zelfs zijn strenge ouders ging deze straf toch te ver, want zij kwamen samen even een gesprek met de juf voeren.
Jaja, ik was (ben) links en dat leerde juffrouw Bet (weet exacte naam niet meer) mij wel af, heel wat klappen met de lineaal gehad pfff k*t wijf 😊
Ik was ook linkshandig... ik 'verraadde' mezelf altijd, omdat ik met mijn hand over de inkt ging (kroontjespen -ingebouwd inktpotje in de tafel). Toen ik in de derde klas een ballpoint kreeg, werd dit door medeleerlingen als privilege gezien. Ikzelf had me liever niet op die manier onderscheiden en me verder bekwaamd in de motoriek van het schrijven met kroontjespen....
Jan Vos ben nu 80 jaar maar weet nog goed dat ik vaak een klap kreeg met een liniaal en ook vaak in de hoek moest staan. In mijn optiek was het een zeer strenge meester, zat bij hem in de klassen 5 en 6.
Op mijn school was een leraar die met en stok van achter in je kont prikte als je niet oplette. De dikte was een bezemsteel. Deze man was echt een klassieke leraar. Maar ook 2 juffrouwen die erg losse handjes hadden en zo erg dat mijn ouders naar school kwamen om hun aan te spreken op hun onwenselijke gedrag. We hadden allemaal een haat aan die 2 dus pech als je bij hun in de klas zat.
Zo schandalig allemaal! Maar er was discipine, stitle in de klas en het niveau basisvakken lezen, schrijven, rekenen, aardrijkskunde, in het kort kwaliteit van onderwijs lag hoger dan nu.
inderdaad, véél hoger
Niet elke schoolmeester sloeg. Ik heb het geluk gehad dat ik van de 6 jaar lagere school 3 jaar Piet Schouws als schoolmeester had. in 2 , 5 en 6. Hij heeft nooit geslagen maar haalde het beste in je naar boven. Slechts een keer was hij boos omdat we de plaatsen in engeland op de kaart niet goed konden opzeggen. Met vijf minuten nablijven had hij het opgelost, want de klas wilde naar huis en op het end van de middag kregen we voorlezen omdat we zo goed gewerkt hadden.. Zo kon het dus ook. Anders dan door het schoolhoofd Gallee "de oude beer" als norm werd gehanteerd. Die rotzak sloeg zelfs als er iets aan de hand was "öm een voorbeeld te stellen" Je hebt het dan wel over kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Wat een hufter. Ik had geluk, maar jongens die bleven zitten en dan bij van den Belt (klas 3) of bij "PIJP' (klas 4) terecht kwamen hadden minder geluk. Die kregen de klappen. (zie mijn notitie van 10 november) Piet Schouws haalde het beste in je naar boven. Of het u was als voorbereiding op de hbs, de mulo of de ambachtsschool. Hij heeft mijn boek over erfrecht ook gelezen op toegankelijkheid voor breed publiek voordat het werd uitgegeven.
Dag Ilse, ik reageer op jouw bericht omdat mijn dochter ook Ilse heet. Zo zie je, zo kan dat gaan. Ik was leerlinge op de Ferdinand Bolschool te Leeuwarden van 1963 tot 1968 en ik heb heel veel in de hoek gestaan, omdat ik te veel praatte. Uiteraard vond ik mijn eigen gesprek veel interessanter dan hetgeen de meester te vertellen had én ik had er geen enkel bezwaar tegen om in de hoek te staan, omdat ik dan lekker kon mijmeren en kon bedenken wat ik de rest van de dag nog allemaal zou gaan doen. Daarnaast heb ik ook vaak op de gang gestaan, en dat staan was eerder heen en weer lopen, want ik vond het heel erg interessant om alles te bekijken en heel stiekem om de deur van de hoofdmeester te kijken. Ik heb hele goede herinneringen aan mijn straffen en vanuit het oogpunt van de meester en juf kon ik toen ook heel goed begrijpen waarom ik in de hoek moest staan.
In de 3e klas mulo op de gang gestaan,omdat ik lachte om een mop van mijn buurman,terwijl de leerkracht dacht dat ik hem uitlachte. Hij stormde naar achter trok mij uit de bank en met een schop onder mijn achterste op de gang gezet.Saillant detail was wel dat de leerkracht net verteld had dat hij in de afgelopen 15 jaar niemand gestraft had!
Het was niet 1970, maar jaren eerder. Eind jaren '50 en begin jaren '60. Mijn onderwijzer hanteerde soms royaal met de liniaal of een kaartenaanwijsstok. Eén keer gebeurde het: broek uit, op de blote billen slaan met de liniaal en dat voor de hele klas. In een andere klas was er een strenge juf, zij duwde eens een kinderhoofd hard tegen een gietijzeren verwarmingsradiator. Bij de leraar Engels vergat ik een keer huiswerk te maken. Voor straf vijf pagina's uit Engels lesboek 20x overschrijven en morgen inleveren. Had ik de hele nacht aan gewerkt. De algebraleraar had er wel genoegen in om met zijn hand hard aan een kinderoor te trekken om dit kind in de hoek te duwen.
Op de lagere school, klas 1 en 2 heb ik wel een paar keer in de hoek gestaan. Je mocht niet huilen. Ik vond het vreselijk. Liever kreeg ik een draai om de oren (klassen 5 en 6) of een tik op de vingers met de houten lineaal, alhoewel dat laatste behoorlijk pijnlijk was. In klas 5 hadden we een meester met losse handjes die door een klasgenoot een keer voor' schele bosneger' werd uitgescholden. De meester was zo van zijn stuk gebracht dat de leerling er mee weg kwam zonder enige fysieke schade. Toch denk ik met veel genoegen nog aan mijn lagere schooltijd van 1964 tot 1968.
Zo rond 1964 zat ik bij juf Beefting in de klas, vreselijk hoe ze met kinderen omging. Als je je rekenen (sommen)niet goed gedaan had, moest je in de pauze binnen blijven en ze alsnog maken, ook al wist je niet hoe. Inderdaad of in de hoek staan, soms ook een deur verder en meester Buwalda moest dan ook jou werk nakijken, al streng over zijn bril heenkijkend. Vreselijk last van gehad en onzeker. Meester de groot was ook zo. Tegenwoordig pedagogisch onverantwoord. Zo ga je niet met kinderen om.!! Vr gr Marjan.
Juffrouw kievits aan de antoniussschool I ad Verlengde Groenestraat sloeg nov met n liniaal Op n dag gooide ze het me naar mijn hoofd ik gooide het terug...kwam toen bin t hoofd der school Bulletje terecht..dat werd zijn feestje...na school kreeg ik er flink van langs
Heb regelmatig in de hoek gestaan en ook op mijn knieën moeten zitten vooraan in de klas met mijn handen op het hoofd. Ook regelmatig strafwerk meegekregen naar huis en mocht daar dan ook nog een tijdje in de hoek plaatsnemen omdat ik straf gekregen had op school
Vaak in de hoek moeten staan. Was in die tijd (jaren 70 en 80) ook normaal dat je voor het minste in de hoek vloog of vooraan in de klas op je knieën mocht zitten. Zelfs in de middelbare school heb ik nog regelmatig mogen op mijn knieën . In de jaren 80 waren er bvb nog strenge winters en als we dan durfden over de middag nadat we gegeten hadden gingen schuilen om ons warm te houden in het gebouw van waar de turnlessen doorgingen en de studiemeesters ons betrapten, mochten we daar op ons knieën zitten met ons handen op het hoofd en nog kregen we een pak strafwerk op de koop toe. Vroeger werd misschien wel eens overdreven met de straffen, maar er was respect voor de leraars. Nu krijgt de leraar al te vaak verwijten van de ouders als hij hun kind straf geeft
Hallo Ilse en andere verhalenvertellers… Mijn lagere schooltijd speelde zich af in Indonesië. Wij woonden van 1945-1954 in Makassar, op het eiland Celebes. In 1952 was ik 10 jaar oud en zat ik op de Concordante School aldaar. De lessen waren in het Nederlands, en de leerlingen waren een mengeling van Nederlandse, Nederlands-Indische en Indonesische kinderen. Wij hadden een onderwijzeres die je tegenwoordig een gezellige, ronde Surinaamse veertig-vijftiger, juffrouw Chen. Juffrouw Chen was altijd heel streng. De straffen die wij kregen kwamen in vele verschillende soorten en maten. De mildere straffen waren o.a.: 100-200 regels schrijven “Ik mag niet meer hardop schreeuwen/ stout zijn/ met vieze schoenen de klas in” enz. Dat moesten wij toen met een griffel op een leitje krassen (het was nog voordat wij een kroontjespen hadden), in net schrift, keurig schuin geschreven, tussen de lijntjes. Anders moest het opnieuw! Een wat ergere straf was het tijdens de les in een hoek van de klas rechtopstaan, met 2 of 3 boeken op je hoofd gebalanceerd. En wee je gebeente als ze van je hoofd vallen, want dan werd de tijd dat je in die hoek moest staan verlengd! En de ultieme straf was die met de rotanstok! Juffrouw Chen had een dunne rotanstok van zo’n 75cm. Zo eentje die een zwiepend geluid maakte als het door de lucht suisde. Daar kreeg je dan, met haar rechterhand, een paar tikken mee, op je billen en op je dijen en kuiten, terwijl ze je met haar linker vasthield en jij rondjes om haar heen huppelde al au…au…au… roepend! Natuurlijk had je het allemaal echt verdiend! Als Indisch kind had je namelijk zó veel vrijheid en lag het kattekwaad altijd op de loer. En van thuis hoefde ik ook geen medelijden te verwachten, daar klonk het dan “je zult het wel hebben verdiend!” Eerlijk gezegd heb ik er in latere jaren nooit hinder van gehad. Ik ben als oudste van 5 kinderen wel het meest gestraft: “Je moet als oudste het voorbeeld geven aan je broertjes en zusje!”, klonk het toen. Toen ik in 1954 naar Nederland moest voor mijn scholing, naar het internaat, het Canisius College in Nijmegen, was de roede ook een vaste prik op de lijst van straffen. Als ik dat aan mijn ouders schreef maakte mijn moeder zich wel eens zorgen. Want daar kreeg ik op soortgelijke wijze ervan langs, alleen daar kreeg ik het op mijn blote billen. Dan moest ik mijn broek uittrekken. Ik herinner mij nog goed, de keren dat het gebeurde. Ik werd na het naar bed gaan door de frater van mijn chambrette gelicht en moest dan bij de rector op zijn kamer komen. Bij het aankloppen moest je wachten tot je binnen werd geroepen. Dan kreeg je de sleutel en moest je zelf de deur op slot doen. Dan werden mij de redenen genoemd waarom ik moest komen en werd mij gevraagd of ik vond dat ik straf had verdiend. En je dorst niet ontkennend te antwoorden. Dan werd mij de keuze gesteld, een kastijding (met de stok) of wekenlange straf in de huiswerkklas. Ik koos voor de kastijding, want dan was ik er meteen ook van af. Dan haalde hij een stok, het dunne eind van een gebroken biljartqueue uit de kast. Ik moest mijn broek dan uittrekken en kreeg er van langs op mijn billen en mijn benen, terwijl ik om de vergadertafel in zijn kantoor danste en hij mij achterna kwam… Tja… dat waren andere tijden… Toen ik jaren later singer/songwriter werd heb ik een keer een lied geschreven over mijn herinneringen uit mijn tijd in Indonesië, daar heb ik wel dierbare herinneringen aan. Je kunt het horen op: https://www.youtube.com/watch?v=NwQu4djZ2Y0v
nee ik was nooit stout dus was niet nodig.
Een stok tussen je been in de sportzaal .Een wisser naar je hoofd gegooid