Het verschijnsel ‘zomerhit’ dateert van zo’n 60 jaar geleden. Het instrumentale ‘La Danse De Zorba’ uit 1965 wordt beschouwd als het eerste plaatje dat in Nederland met die eer mocht strijken. 7 jaar later werd de term werd voor het gebruikt, in een verhaal dat in het Nieuwsblad van het Noorden verscheen.
De eerste grote zomerhit die ik me kan herinneren was ‘In the Summertime’ uit 1970, op de band gezet door de Britse band Mungo Jerry. Het waren mannen met veel haar, met name de afro en de ontzagwekkende bakkebaarden van zanger Ray Dorset vielen op. Het liedje was een aanstekelijke, luchtige shuffle, met woorden de geneugten van de zomer beschrijven. De banjo en een honkytonk piano waren de voornaamste instrumenten, en er was ook ruimte voor de kabassa, een percussie-instrument dat lome, sissende accenten legde.
Iedereen zong mee
Je hoorde het overal. ‘In the Summertime, when weather is high.’ Gek werd je ervan. Scholieren, studenten, stratenmakers, secretaressen, iedereen zong mee, met name de regels uit het derde couplet: ‘Dee-dee-dee, dee-dee/ Dah-dah-dah, dah-dah dadadi, dadada.’ Het plaatje behaalde in Nederland, net zoals in 17 andere landen, de eerste plaats. In totaal ging het vinyl 30 miljoen keer over de toonbank. Alleen van Bing Cosby’s ‘White Christmas’ en Elton Johns ‘Candle In The Wind’ werden er meer verkocht. Niet slecht voor een debuutsingle.
Songtekst
En de tekst? Daar namen we destijds weinig aanstoot aan. In het derde couplet werden wat hippie-idealen gekoesterd. ‘We’re not grey people, we’re not dirty, we’re not mean/ We love everybody, but we do as we please’, zingt Dorset opgeruimd. ‘We’re always happy, life’s for living/
Yeah, that’s our philosophy.’ Daar kun je je geen buil aan vallen.
Maar het eerste couplet is achteraf beschouwd problematisch. Dorset verhaalt over een man die snakt naar vrouwenvlees nu het kwik snel stijgt, is en de zon zo lekker schijnt. De vrouw puur als lustobject. ‘You got women, you got women on your mind’, zingt Dorset. En dan de simplistische strategie: ‘If her daddy’s rich, take her out for a meal/ If her daddy’s poor, just do what you feel.’
Minstens zo kwalijk waren de regels ‘Have a drink, have a drive/ Go out and see what you can find.’ Die zouden later een eigen leven gaan leiden toen ze in 1992 werden gebruikt in een Britse Tv-reclamecampagne die waarschuwt voor de gevaren van rijden onder invloed. Het filmpje begint met de zomerhit en eindigt met een autowrak en de tekst ‘In the Summertime drinking and driving wrecks even more lives.’
Mungo Jerry was overigens geen eendagsvlieg. De band maakte 19 albums en 58 singles. Maar na 1974 werd er geen enkele hit meer gescoord.
Meer blogs: