Het ezelsbruggetje het ‘t kofschip of ’t fokschaap bestaat niet meer. Het is veranderd in ‘t sexy fokschaap of nog moderner, XTC-coffeeshop. Er zijn letters toegevoegd, het is dus belangrijk dat je het schaap sexy maakt. Op die manier kan je alle werkwoorden juist vervoegen. Toevallig liep ik tegen dit schaap aan, anders had ik niet van deze vernieuwing geweten. Het blijkt dus dat je regelmatig je ezelsbruggetjes moet checken op juistheid en volledigheid.
Ezelsbruggetjes updaten
Om het wat moderner te verwoorden, je moet je ezelsbruggetjes updaten. Dat ga ik dan ook doen, maar ik begin bij het begin. Wat is eigenlijk een ezelsbruggetje?
Wikipedia zegt;
“Een ezelsbruggetje is de benaming voor een mnemotechniek om iets heel anders makkelijk te kunnen onthouden. Veelal is het te onthouden ezelsbruggetje op zichzelf nonsens. Het kan zijn dat het ezelsbruggetje zelf niet te onthouden is, of dat de informatie tegenstrijdig of dubbelzinnig is (“welke is het nou?”). In dat geval is het bruggetje contraproductief.
Het filmpje van Toren C laat inderdaad zien dat een bruggetje niet altijd handig is. Persoonlijk gebruik ik wel vaak ezelsbruggetjes om dingen te onthouden. Voor de zekerheid heb ik gecontroleerd of mijn bruggetjes nog allemaal up to date zijn.
Arme meneer van Dalen
Als eerste kwam ik Meneer van Dalen tegen. Hij wacht nog steeds op antwoord maar bestaat niet meer. Om een rekensom op de juiste volgorde op te lossen was de zin;
Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord
Dat is nu;
Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen
Zoals je ziet is er een H bijgekomen. Je schijnt nu eerst iets tussen de haakjes moeten uitrekenen. Ik ben geen rekenwonder en begrijp er weinig van. Ik ben blij dat ik gewoon mijn rekenmachine kan gebruiken. Maar ik vind het wel sneu voor meneer van Dalen.
Mijn top vijf is in orde
Er zijn heel veel ezelsbruggetjes, dus om ze allemaal te checken is wat veel. Ik heb uiteindelijk alleen mijn top vijf gecontroleerd en die is nog in orde.
- Voorjaar Vooruit (om de klok goed te zetten bij zomer en wintertijd)
- Knokkels tellen (de dagen van de maand controleren)
- Werkwoorden altijd veranderen in lopen, voor de T (ik loop, hij loopt)
- De zon, Op in het Oosten, Weg in het Westen
- AM Akelige Morgen, PM Prettige Middag
In het dagelijks leven gebruik ik er nog veel meer en ik ben benieuwd of jullie dat ook doen. Welke staan in jouw top 5?
Maar nog veel belangrijker. Ken jij ezelsbruggetjes die verouderd zijn?
Laat het me weten!
Reacties 43
Volgens mij is er nog een belangrijke verandering waardoor zowel Mijnheer van Dalen als de onvoldoendes vermijden. In het verleden gingen de handelingen vermenigvuldigen en delen voor op optellen en aftrekken terwijl deze handelingen nu alle 4 gelijk geschikt zijn en in de volgorde waarin ze in de som staan moeten worden afgehandeld
Wat voor soort wiskunde is dat?
De volgorde waarin je een berekening uitvoert is: 1. (haakjes) 2. machtsverheffen en worteltrekken, in de volgorde van de opgave 3. vermenigvuldigen en delen, in de volgorde van de opgave 4. optellen en aftrekken, in de volgorde van de opgave Dus vermenigvuldigen en delen gaan nog steed voor optellen en aftrekken
Dan krijg je toch heel andere antwoorden?
Veel van de ouderen onder ons, die geboren zijn vóór 1970, hebben deze moderne methode nog niet geleerd. In de zeventiger jaren werd er veel geëxperimenteerd met nieuwe lagere scholen die basisscholen gingen heten. En waar men volgens andere methodes les gaf. Ook in het middelbaar onderwijs is er in die tijd veel veranderd. Mijn eindexamenjaar was 1955 en dat van mijn zoon 1988 de wiskunde die hij kreeg ging boven mijn HBS-B pet. Zie "Rekenen" in WikipediA
Ik gebruikte altijd taxi-kofschip als ezelsbruggetje.
Het woord ‘tv-tas’ Geeft de volgorde van de Waddeneilanden aan. Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog.
De maan; gRoeit vanaf de Rechterkant (wassende maan) 🌒🌓🌔🌕en sLinkt vanaf de Linkerkant 🌕🌖🌗🌘(afnemende maan).
Kun je van de halve maan een p maken dan is het eerste (premier) kwartier, en lukt alleen een d, dan is het laatste (dernier) kwartier.
Als je een d van de maan kan maken (dernier) laatste kwartier Als je een p van de maaan kan maken (premier) eerste kwartier
Dat klopt in Nederland maar niet hier in Australie; net andersom!!!
Stash de maantjes niet verkeerd. omgedraad
Kun van de maansikkel een P maken dan is het premier, dus toenemende (wassende maan), kun je er een D van maken, is dernier dan is het afnemende maan
Als je een d kunt maken van de maan (denier) laatste kwartier Als je een p kunt maken van de maan (premier) eerste kwartier
Maak een P=premier, wassende, toenemende maan , maak een D=dernier, afnemende maan
Kun je van de maansikkel een ronde W (schrijfwijze, de rechterkant van de W) maken, is het Wassende maan. Kun je er een A (schrijfwijze, de ronde linkerkant) van maken dan is het Afnemende maan.
An auf hinter neben in uber for ubd zwischen
Marian; ik heb destijds deze zg "Duitse rijtjes" er ook ingestampt gekregen (Prot. Chr. MAVO-Noord: heer "Buschbach"): "mit, nach, bei, zeit, von, zu, aus, gegenüber". hebben de 3e naamval: "mit" heeft 3 letters (zelf bedacht) Dan het rijtje: "Durch, für, ohne, um, bis, gegen, entlang" deze hebben dan de 'vierde naamval' (hierop weer het ezelsbruggetje : "durch" heeft 4 letters (ook zelf bedacht!) en tot slot het rijtje die jij typte: "an, auf, hinter, neben, in, uber, unten, for, zwischen" (3e of 4e naamval). Zo zijn er nog andere rijtjes ook; wel eens ergens gehoord en/of gelezen.
Het is "Heer Van Dalen...", anders mis je de haakjes.
Waar is jou M Humphrey, van machtsverheffen?
Maar nu mis je het machtsverheffen. Vreemd dat in het oude bruggetje het worteltrekken op een andere plaats komt. aus, bei, mit, nach, seit, von, zu.
zuwieder, gegenueber en entlang.
Scheikunde: KNAP, kathode is negatief, anode is positief. Scheikunde: focbris fluor, zuurstof, chloor, broom, Jood, zwavel, verdringingsreeks. Maanstanden: trek een rechte lijn langs het stompe gedeelte van de maan: zie je de letter d , dat staat voor dernier, is laatste in het frans, dus LK. Krijg je een p, de p van premier dan is eerste in het Frans. EK
Maanstand: wanneer je van de maan een B (Van begin) kunt maken opkomende maan, ,, ,, ,, ,, ,, ,, E ( van einde) ,, ,, afgaande ,,
Of een P van premier (eerst) en een D van dernier (laatst).
Als je van de maan een O kunt maken is opkomend, als je er een A (a) van kunt makend afenemend.
Als je een O van de maan kunt maken is het opkomend, als je een A (a) kunt maken is het afnemend.
Petra, wat leuk zeg: de "Schrijversacademie", dat zou ik ook wel willen gaan doen, daar ik n.l. altijd bezig ben met de Nederlandse taal en ook 'lid ben' van het : "Genootschap Onze Taal" en ook -bijna- altijd wel iemand verbeter op bv. "Face Book" ! Niet zo zeer dat men daar veel 'vauten' maakt mbt "d" of "t" maar meer met : " s'morgens" ipv : " 's morgens" , alsook woorden die een 'komma-s' behoeven ad bovenkant wel te verstaan en dus niet ad onderkant, terwijl men het wel zo typt. (kan zo gauw geen voorbeeld bedenken: het is ook nog vroeg: "5uur" haha) Dan nog even een opmerking mbt de zg "Koppelwerkwoorden" : altijd geweten dat er 9 waren, liever gezegd 'zijn' edoch kwam er steeds maar tot '8' , nu via het 'genootschap' de 'negende' gevonden : "lijken" : "zijn, worden, blijven, blijken, LIJKEN, schijnen, heten, dunken, voorkomen". Mooi hè ons "Nederlands(ch)". Gauw nog wat "Duitse rijtjes" elders invullen -mbt "ezelsbruggetjes" en weer even slapen: fijne dag (iedereen).
Van Dalen is nog altijd actueel. HoogAchtend Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord. Haakjes, Accolades, Machtsverheffen, Vermenigvuldigen/Delen, Worteltrekken, Optellen/Aftrekken. Mijn zus van vijf jaar ouder leerde op school ook: HAllo, Mevrouw Van Dalen Woont Op Ameland.
En, oh ja. Als ik een deelsom op papier uitreken, gebruik ik nog altijd de staartdeling.
Niet alleen op papier maar ook bij uit het hoofd rekenen. Ik controleer altijd of de korting op de kassabon correct is verrekend. Echt gebeurd: bij een supermakt was een artikel met 33 1/3% afgeprijsd, ik rekende dat uit mijn hoofd na door 1/3 van de normale prijs af te trekken, waarna ik zei dat de korting op de kassabon onjuist was berekend, de juffrouw aan de kassa en daarna de bedrijfsleidster snapten er niets van. Pas nadat de rekenmachine erbij was gehaald kreeg ik gelijk.
Ja, ja, het is al jaren bekend dat het reken-en- taalonderwijs op de basisschool een ondergewaardeerd vak is, procenten zijn helemaal lastig, wordt allemaal doorgeschoven naar het vervolg onderwijs, als ze er zin in hebben tenminste. Het is presenteren en spreekbeurten wat de klok slaat. Vaak uitlopend op kletsen als een kip zonder kop. Staartdelingen wordt inderdaad niet meer geleerd. Zou een truukje zijn??
XTC-coffeeshop is niet juist, de k ontbreekt. Als je er XTC-koffieshop van maakt, klopt het wel,
Harry 81 jr. Wie herinnert zich nog het ezelsbruggetje van de koppelwerkwoorden van de middelbare school: zijn, heten, blijven, blijken, worden, schijnen, lijken, dunken en voorkomen?
die is er niet, gewoon onthouden, als het goed is , is het er toen(60 jr geleden) gewoon ingeramd, bovendien hoef je die de laatste 40/50 jaar niet meer te kennen
StalagTiet=tomber ( naar beneden ) StalagMiet = monter (naar boven )
De zon komt Op in het Oosten, ze gaat Weg in het Westen en ze komt NOOOOOIT in het Noorden. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit ezelsbruggetje voorlopig niet aangepast hoeft te worden. ;-)
Handig op de bouwplaats. De 3-4-5 steek om een hoek haaks uit te meten. b.v. 60-80-100 cm.
Bij van Dalen gebruikte ik mijn eigen naam. Mart van der Wijst onder andere.
Bij de mijnheer van Dalen gebruikte ik mijn eigen naam altijd. Mart van der Wijst onder andere.
zo ook de wadden eilanden ; of wel tv tas- texel vlieland terschelling ameland en schiermonnikoog
vroeger werd veel leerstof er gewoon in gedramd . zo kan ik nog steeds alle tafels opdreunen en hoofdrekenen sneller dan een rekenmachine
Pas hoorde ik van iemand die in de jaren '40 op de school zat, hoe ze leerden spellen; bijv. het woord "school"; grote su, kleine su, hu, hoepeltje, hoepeltje lu... In de eerste klas hadden we nog een letterdoos; als je de (bij ons donkerbruine plastic) deksel opende, zaten er richels aan de binnenkant en in de doos rechthoekige donker-oranje of bruine kaartjes, met op elk kaartje een letter of een tweeklank, of sch enz. Nadat de leerkracht een woord of zin zei, moest je alle letters opzoeken en in goede volgorde op de richel zetten. Trots als het goed was! Leuk, nog steeds om te zien, vond ik de opgehangen kaarten met hierop een illustratie van iets en hieronder het woord, waarbij de letters of 'n deel gesplitst was; sch aa p Van de juffrouw moest ik leren hoofdrekenen. Omdat ik echter altijd op mijn vingers telde, moest ik mijn handen op mijn tafel leggen. Als ik rekende, drukte ik voorzichtig steeds een vinger tegen de tafel, zo lukte 't rekenen toch...