Eind deze maand is het weer zover: carnaval! En bij carnaval hoort muziek. Tot de jaren 60 had iedere carnavalsvereniging haar eigen carnavalslied. Dit lied werd gekozen op de ‘Elfde van de Elfde’ in een concours in de plaatselijke feestzaal. Deze traditie bleef beperkt tot ‘onder de rivieren’ en de winnende liedjes werden zelden vastgelegd op een grammofoonplaat. Met de komst van de hitparade in 1965 werd het commerciële belang van een hit meer onderstreept. Dat was het sein voor artiesten die niet direct met carnaval werden geassocieerd om ook een graantje mee te pikken en met een carnavalslied te komen. Werd aanvankelijk in de teksten alleen de plaatselijke actualiteit op de hak genomen, nu werden ook, naast bier en plezier, landelijke items onderwerp van spot.
Dat bracht in de jaren 60 en 70 een fraaie lijst van carnavalshits. Hierbij een overzicht van 11 van die carnavalshits met bij iedere titel het jaar van uitgifte en de hoogste positie in de Veronica Top40.
Glaasje op … laat je rijden (Sjakie Schram, 1966, nr3)
Dit nummer nam de actualiteit als thema. Begin 1966 liep namelijk de campagne van Veilig Verkeer Nederland om de drinkende Nederlander achter het autostuur vandaan te houden. De slogan van de reclame ‘Glaasje op … laat je rijden’, werd opgepikt door discjockey Joost den Draayer. Hij schreef er een songtekst bij, liet er een melodietje bij maken en Sjakie Schram mocht het geheel zingen. Sjakie had er een heuse carnavalshit mee.
Jelle sal wel sien (Johnny Hoes en Karin Kent, 1967, nr7)
In de jaren 60 hield cabaretier Wim Kan ieder jaar een oudejaarsconference. Het was een jaarlijks hoogtepunt voor tv kijkend Nederland. Op eindejaarsavond 1966 combineerde Wim Kan de geruststellende houding van minister-president Jelle Zijlstra met de Beatles hit ‘Yellow Submarine’. Telkens nadat hij op de wijs van het Beatles nummer de vraag stelde ‘Waar we heen gaan?’, brulde de zaal ‘Jelle sal wel sien’. Succes verzekerd. Dit werd snel opgepikt door Karin Kent en Johnny Hoes die er beide een carnavalshit mee hadden.
Het land van Maas en Waal (Boudewijn de Groot, 1967, nr1)
Boudewijn de Groot is wel een van de laatste die je op een carnavalsavond in de polonaise verwacht. Toch had hij een heuse carnavalshit. Zijn ‘Land van Maas en Waal’ lag zo lekker in het gehoor dat er in 1967 flink op werd gehost. Een toevalstreffer als het om een carnavalshit gaat maar wel goed voor 3 weken op nr1.
Mien waar is mijn feestneus (Toon Hermans, 1968, nr1)
In Sittard, de geboorteplaats van Toon Hermans, zijn ze wel wat gewend op het gebied van carnaval. ‘Mien waar is mijn feestneus zal in 1968 daar wel vaak te horen zijn geweest. Maar niet alleen daar want de single stond 4 weken bovenaan de top40. Het nummer kwam uit op het label Relax van platenbaas Willem Duys. En natuurlijk mocht Toon zijn nieuwe plaat promoten in ‘Voor de vuist weg’, het tv-programma gepresenteerd door diezelfde Willem Duys. Opmerkelijk is de plek waar het nummer is opgenomen: de Juliana kerk te Soest.
Geef mij de liefde en de gein (De twee Pinten, 1971, nr9)
De Twee Pinten uit Den Bosch waren jarenlang een vaste waarde als het om carnavalskrakers gaat. Het hele jaar hoorde je niets van het duo maar met carnaval waren ze nadrukkelijk aanwezig. In 1970 draaide ze nog proef met ‘Bij ons staat op de keukendeur’ maar het jaar daarop kwam hun grootste succes ‘Geef mij de liefde en de gein’ waarin ze aangeven dat het in het leven draait om liefde en zeker niet om geld.
Wat heb je gedaan Daan (Adèle Bloemendaal, 1972, nr9)
De Amsterdamse cabaretière Adèle Bloemendaal had begin jaren 70 de smaak te pakken van carnavalshits. Ieder jaar kwam ze wel op de proppen met een lied. Het begon in 1972 met ‘Wat heb je gedaan Daan’ een lied dat opviel door de onzin tekst van kreten eindigend op een bestaand woord waarbij dan wel telkens werd gerijmd op het laatste woord uit de vorige zin.
Den Uyl is in den olie (Vader Abraham en Boer Koekkoek, 1974, nr1)
In 1974 zaten we midden in de oliecrisis. Voor Vader Abraham geen enkele reden om bij de pakken neer te zitten. Sterker, hij zag dit als een kans en schreef ‘Den Uyl is in den olie’ op de melodie van het kinderliedje ‘De uil is in de olmen’. Hij nam daarmee premier Joop Den Uyl op de hak. En dat deed Vader Abraham niet in zijn eentje, hij riep hiervoor de hulp in van de destijds razend populaire politicus en fractievoorzitter van de Boerenpartij, Boer Koekoek. En met commercieel succes want het nummer stond twee weken op nr1.
Kiele kiele Koeweit (Farce Majeure, 1974, nr3)
Ook het team van Farce Majeure, een satirisch tv-programma van de NCRV, nam in 1974 de actualiteit van de oliecrisis als leidraad voor hun carnavalshit ‘Kiele Kiele Koeweit’. In dit nummer roepen ze, gekleed in Arabische gewaden, op om toch vooral carnaval te vieren want de gevolgen van de oliecrisis “zien we morgen dan wel weer”. De honorair consul van Koeweit in Nederland was zo sportief om het eerste exemplaar van de single in ontvangst te nemen.
Unne spijker in munne kop (Fc Den Bosch en de Stipkes, 1976, nr5)
Het voetbalteam van FC Den Bosch deed twee maal met succes een duit in het carnavalszakje. Dat deden ze eerst in 1975 samen met de Deurzakkers en ‘Zak es lekker door’ (nr10) en een jaar later samen met De Stipkes en ‘Unne spijker in munne kop’. Een titel die verwijst naar het gevoel op de dag na karnaval.
Willempie (André van Duin, 1976, nr1)
De nu in brede kring geliefde en gewaarde André van Duin was in 1976 niet helemaal onomstreden. Hij zorgde voor wrevel met zijn carnavalshit ‘Willempie’. Het onderwerp van zijn hit was de weinig intelligente ‘Willempie’. Dat viel niet bij iedereen goed. Met name werd André verweten om van personen met een mentale handicap een karikatuur te maken. André gaf aan dat er niet zoveel achter gezocht hoeft te worden en dat hij gewoon zingt over een ‘mal mannetje’. Hoe dan ook, het nummer stond drie weken op nr1 in de top40.
Als het gras twee kontjes hoog is (Hydra, 1976, nr4)
Drenthe staat nu niet echt bekend als het centrum van carnaval vierend Nederland. Dat dit geen bezwaar hoeft te zijn bewees de Assense groep Hydra door twee keer in de top10 te komen met een carnavalskraker. In 1975 met ‘Marietje’ en in 1976 met het weinig aan de verbeelding overlatende ‘Als het gras twee kontjes hoog is’.
Welke carnavals hit is jou bijgebleven?
Reacties 22
Bij ons was carnaval iets tropisch, maar "Mien waar is mijn feestneus" was een van de eerste radiohitjes die onze ouders voor ons zongen. Naast 'Knaapje zag een roosje staan'. 'Op de grote stille heide'. 'Een karretje op de zandweg reed' en 'In 't groene dal in 't stille dal waar kleine bloempjes bloeien' en meer van dat soort mooie ouderwetse liedjes. Mijn ouders konden samen heel mooi zingen, tweestemmig. Ze hebben heel wat afgezongen. Later zong ik met mijn moeder mee en af en toe zongen we dan expres vals en tegen elkaar in. Leuk was dat.
1963 carnaval in breda. ik lag in dienst in breda in febr. en dus carnaval [in friesland toen niet mee gemaakt] wat een feest en gastvrijheid ,alle deuren open,kom in en een bier voor vriend en vijand [ook voor de soldaat ] maar na de feestdagen viel ons op [.jammer genoeg niet de uitbundige vriendeheid voor de het leger.] we voelden dat verschil niet in zeeland en de noordelijke provincies[ mischien teveel kacernes of opvang centrums voor soldaten
Andre van Duin "bloemkooluhhh"-ër staat een paard in de gang"" wij zijn de vuilnisman" - Corriy van Gorp "ik ben tamboer" Arie Ribbens"polonaise Hollandaise" (wij vieren feest, dus weg met de malaise, want het is weer tijd voor de polonaise...) Medley van (Leidse) Rubberen Robbie. Corry Konings "Bij ons stond op de keukendeur" "Carolientje" - Nico Haak Ïs je moeder niet thuis"- als ze me missen, dan ben ik vissen...".Sjakie Schram Överal, overal, met je strippenkaart" De pinten Öns moeder" Andere artiest; "Het leven is goed in m'n Brabantse land..." - gebroeders Grimm, Ämmenooitneenooitniet...." Bassie en Adriaan " Onze auto rijdt op alcohol". andere artiest "Guus kom naar huus" - "Roodkapje"- Juffrouw Toos"- Mannekoor Karrespoor "Mooi Man" - Barry Hughes'k wil op m'n kop een kamerbreed tapijt". enz.
Ik ben van hetzelfde bouwjaar en ben nog heel erg "into" vooral de sixties en de vroege seventies. Ik hield altijd van de wat pittiger bands zoals de Kinks, Stones, Small Faces, Who, en later in de 70's van Status Quo, Black Sabbath, Deep Purple, Slade, Sweet (de b-kantjes van de singles!). In de jaren 80 vond ik alleen de heavy groepen leuk zoals Van Halen, Iron Maiden, Whitesnake, AC/DC enz. Het top 40 werk had steeds minder mijn aandacht en tegenwoordig al helemaal niet meer......
Van welken Kruusselbrink bun ie'j.
https://www.youtube.com/watch?v=jrknwEYEUBg Maardan met Rijn i.p.v. Maas . Was op een gegeven moment een Anhemse canavalshit , ergens begin 60er jaren.
Carnaval kwam in Winterswijk mijn wwonplaats niet echt van de grond. Wij hadden in augustus het VOLKSFEEST en bloemencorso sinds 1888. Een tweedaagse met bier, borrels, dansen, orkesten, polonaises en veel oud-Winterswijkers. Wat een sfeertje in diverse buitentuinen en zalen. En grote feesten in ons feest gebouw. Als kleine jongen reeds met moeder en mijn zusje naar de kermis. Vader zat in een orkest en moest muziekmaken ik natuurlijk in de jaren 60. Carnaval wel in het katholieke Groenlo (GROLLE). Grolsch. Een prachtig zomer carnaval en in de korte broek.
woonplaats als u begrijpt wat ik bedoel. Een zomercarnaval om nooit te vergeten ook dit weer in 2022. Het kan niet op
Dit zijn geen carnavalliedjes
Het is hoofdzakelijk de zuiperij, de rest is bijzaak.
En die zogenaamde vrolijke Brabanders, nou in de Achterhoek waren en zijn ze veel aardiger en minder overdreven. Een Achterhoeker met bier op blijft aardig en vrolijk.
Een Brabander is niet zogenaamd vrolijk die is het hele jaar vrolijk en gastvrij en dan hoeven we nog geen bier op te hebben. Zeker nog nooit in Brabant geweest, maar alleen van horen zeggen.
😊dat weten we van de optredens van Normaal 🤣
Wat dacht je van de carnavals hit : HET FEEST KAN BEGINNEN , WANT WIJ ZIJN BINNEN !!!
Heerlijke herinneringen
'Bij ons staat op de keukendeur'........'s nachts na tweeën .....Brabantse nachten zijn lang.........Zak es lekker door......geef mij de liefde en de gein......Mijn moeder was een echte Brabantse en getrouwd met mijn vader, die een echte Randstadter was. Door de evacuatie van de gezinnen in Wo2, moest de Randstad naar het zuiden verhuizen en zo kwam mijn vader als kind, naast mijn moeder te wonen. Ze zijn elkaar nooit uit het oog verloren, ook niet toen mijn vader als 18 jarige dienstplichtige soldaat naar Ned. Indië moest waar oorlog eerste. Toen ze de meeste uitzet bij elkaar gespaard hadden en met veel geluk een zomerhuisje vonden wat ze mochten huren, zijn ze getrouwd en altijd stapelgek op elkaar gebleven, maar wél hier in Zandvoort. Hun hele verdere leven hebben ze hier gewoond en gewerkt. We waren met 4 kinderen en mijn moeder had altijd wel zin in een feestje en vooral met carnaval was ze de hele dag aan het zingen. Haar familie woonde allemaal in Brabant en toen wij als kids groot genoeg waren, moest mijn moeder gewoon eruit en mijn vader ging altijd braaf mee en deed mee zo goed als hij kon. Ze kon er dan weer tegen om met die 'stugge Hollanders' om te gaan ' want zij was altijd wel de gangmaakster op een bijeenkomst e.d. Ze werden dan ook heel vaak uitgenodigd als iemand een gezellig feestje wilde vieren! Mede daarom denk ik dan ook meteen aan de Brabantse liedjes, omdat die meestal de gangbaarste waren bij ons thuis.
Op mijn basisschool in Leiden werd nog echt carnaval gevierd, in een sfeer wat voor mij echt carnaval is; iedereen verkleed en/of geschminkt en hoe je ook gekleed was, alles kon, zonder enige bijgedachte, zoals ook niemand had, polonaise/arm in arm meezingen, en een heel gezellige ontspannen sfeer. Mijn meest nopstalgische carnavals nummers waren wel uit begin jaren '80 (er staat een paard in de gang Andre van Duin- ik ben tamboer Corry van Gorp- ons moeder de twee pinten enz. en de eerdere nummers; "Weet je wat ik wel zou willen zijn...een bloemetjesgoerdijn/Polonaise-Hollandaise/Varkens,geiten,boerenkool/Tingelingeling-Toeodeloedeloe.
Zelf de kleding maken maanden van te voren maar vaak de boeren kiel . KIELE GAT
Wat een spreker is die man Seth Gaaikema 1967 of 1968
Arie Ribbens uit de jaren 70/80 mag hier zeker niet onvermeld blijven. "Wij vieren feest, dus weg met de malaise" deed het toen heel goed met Carnaval. De Zuiderlingen zullen zeggen, dat dit de muziek is voor boven de rivieren. André van Duin had ieder jaar een nieuwe hit. 'De twee Pinten' hadden ook verschillende hits. Boven de rivieren gebeurt niet veel meer helaas.
stiena dout de deur oup
Wim Kersten - Weet je wat ik wel eens zou willen zijn … een bloemetjesgordijn André van Duin - ‘k heb hele grote bloemkolen of er staat een paard in de gang.