Wat was het soms een gepuzzel als je met de trein wilde reizen. Een ware uitdaging. In het dikke spoorboekje vol met ingewikkelde tabellen moest je je reis opzoeken. Moest je echter overstappen dan kwam daar een extra klus bij. Hoeveel overstap tijd was er nodig? Trein moest wel aansluiten.
Als je ergens op tijd moest zijn dan was het taak om van achter naar voren te werken. Dus hoe laat kwam een trein aan en hoe laat moest je dan weg enzovoort.
Schoevers
Eind jaren 70 volgde ik een opleiding receptioniste/informatrice bij Schoevers. Daar waren ook lessen waarbij je allerlei ingewikkelde reizen moest leren plannen met spoorboekje en andere timetables. Dat viel niet altijd mee, we werden aardig op de proef gesteld. Echter, tijdens mijn werk daarna bij VVV, in hotelrecepties en op Schiphol heb ik daar nog wel veel profijt van gehad. Vaak kwamen klanten met allerlei vragen over hun reis aan de balie en was het onze taak om alles uit te zoeken. Dankbaar nam men het advies mee, want zelf uitzoeken daar hadden veel mensen geen kaas van gegeten of natuurlijk gewoon geen geduld voor.
Toekomstdroom
Je kunt het je nu amper meer voorstellen. Nadat het eerst al makkelijker werd daar je een informatielijn kon bellen voor treinreizen is het nu een fluitje van een cent. Je zoekt op internet in een minuutje uit hoe je reis verloopt. En nog simpeler in een app op je telefoon, waarbij je zelfs kunt aangeven om op de hoogte gehouden te worden van wijzigingen.
Als ze ons dat destijds hadden verteld dat het na 2000 zo eenvoudig zou worden hadden we ze waarschijnlijk uitgelachen.
Meer blogs: